הרב אבינר: לנשים אסור להרצות בבית כנסת

הרב שלמה אבינר פוסק כי אסור לנשים לשאת דרשות או הרצאות בבית הכנסת, זאת מפני שאסור לגברים להסתכל על נשים. הוא אף אוסר על ילדות לשיר "אנעים זמירות" בשבתות: "ודאי שהדבר אסור"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 29/05/13 15:25 כ בסיון התשעג

הרב אבינר: לנשים אסור להרצות בבית כנסת
אתר מעלה, צילום: אתר מעלה

לנשים אסור לשאת דרשות בבית הכנסת ואף לא להשתתף בשירת ”אנעים זמירות“ - גם אם מדובר בילדות - כך פוסק היום (ד‘) הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת ”עטרת כהנים“, שהתייחס בתשובה הלכתית לסוגיית מעורבותן של נשים בבתי הכנסת בישראל.

בתשובה לשאלה האם בנות יכולות לשיר את ”שיר הכבוד“ (אנעים זמירות - נ.ב) בבית הכנסת יחד עם הבנים, פסק הרב אבינר כי ”ודאי שהדבר אסור, שהרי אין לגברים לשמוע קול שירה של בנות ואמנם יש שלא מקפידים על הלכה זו, אך במקומות קדושים כגון בתי כנסת ודאי יש להקפיד על כך“.

בתשובתו מדגיש הרב אבינר כי הוא אינו נכנס "לדיון לגבי שירת ילדות קטנות מאוד, כי ממילא יש טרוניה על כך שילדים שרים בכלל את שיר הכבוד שהוא שיר קדוש מאוד שעבורו פותחים את ארון הקודש, מה שלא עושים עבור כמעט אף תפילה ולכן עלינו להיזהר ולא להוסיף על הבעייתיות הזאת".

עוד נושא אותו הרב אבינר מבקש להבהיר הוא נושא דרשות נשים בבית כנסת. לדבריו, "ברור שהדבר אסור". מתוך עיון במקורות קובע הרב כי "נפסק שאסור לגברים להסתכל על נשים. אמנם, אנשים רבים אינם מקיימים את ההלכה הזאת, אך בבית הכנסת שהוא מקום קדוש, הדבר חמור יותר לאין ערוך".

נימוק נוסף שמציין הרב הוא כי במהלך ההיסטוריה היהודית לא נהוג היה כי נשים תעברנה דרשות בהיכל בית הכנסת ועל כן פוסק הרב אבינר כי "אין לשנות סדרי תפילה וסדרי בית כנסת ובוודאי לא לעשות כן בלי הוראה מפורשת להיתר מגדולי הדור בארץ ישראל". עוד מציין הרב אבינר כי הרב משה פיינשטיין אסר על נשים לשאת דרשה אף לא בשעת התפילה וכמו כן מציין כי "גם פרופ' נחמה ליבוביץ סרבה בתוקף להרצות בבית-כנסת".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il