הרב אבינר: אסור לאישה ללבוש בגד אדום

איך יודעים איזו מכונת גילוח כשרה, מתי מותר להשתמש בעט שבת והאם מותר למקהלת נשים לשיר בפני גברים? הרב שלמה אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 01/06/14 09:23 ג בסיון התשעד

הרב אבינר: אסור לאישה ללבוש בגד אדום

מכונת גילוח

ש: איזו מכונת גילוח כשרה?

ת: כולן בעייתיות. וככל שהיא פשוטה, היא פחות אסורה. ויש מתירים בתנאי שלא לוחצים אלא שמשאירים זיפים מורגשים במגע יד (הגרשז"א. הליכות שלמה תפילה פ"ב עמ' יא. ומה שהג"ר משה פיינשטיין לא רצה לכתוב תשובה בשו"ת אגרות משה להתיר את השימוש במכונת גילוח, הוא מטעם שהיה סובר שהגם שאין כאן לאו של השחתה מכל מקום צורת היהודי היא רק בזקן! מגד גבעות עולם עמ' צו).

מרן הרב קוק כסגפן

ש: מה המקור לכך שמרן הרב קוק היה סגפן?

ת: פשיטא. מידת הפרישות.

עט שבת

ש: שמעתי שעט שבת מותר אם הכתב לא מתקיים. אחרי כמה זמן עליו להימחק מעצמו?

ת: יש אומרים שאם מתקיים עד מוצאי שבת זה נקרא בר קיימא. ויש אומרים כמה ימים. על כל פנים אינו מותר אלא בפיקוח נפש (קשרי מלחמה לרב איל קרים ג מא - מ"צ).

סוף זמן ק"ש לספרדים

ש: מה סוף זמן קריאת שמע בשבת לספרדים, כמג"א או כהגר"א?

ת: מותר כהגר"א ועדיף כמג"א (וכן ילקוט יוסף או"ח נח ג - מ"צ).

מקהלת נשים

ש: מותר שמקהלת בנות תשיר בפני גברים?

ת: ודאי לא. זה מכפיל את עוון השמיעה כמספר הנשים, מלבד האיסור להביט. עיין שו"ת ציץ אליעזר יד ז. ועיין שו"ת אגרות משה (או"ח א כו - מ"צ).

ש: אבל שו"ת שרידי אש (ב ח - מ"צ) מתיר?

ת: א. עיין בתשובה עצמה שזה כדי להציל מנישואי תערובת. ב. הוא דעת יחיד.

הבטחה

ש: באגרת הרמב"ן כתוב שביום שיקרא את האגרת, יענו לו מן השמים כל מה שיבקש, ואני קראתי הרבה פעמים ולא קיבלתי מה שביקשתי?

ת: עוונות מעכבות וכן סיבות אחרות. כל הבטחת חז"ל היא אם אין סיבות מעכבות, וכן הבטחה של תורה (ועיין פירושו של הרב על אגרת הרמב"ן - מ"צ).

בגד אדום

ש: למה אסור לאישה ללבוש בגד אדום? אפשר לקבל מקורות?

ת: כי הוא מושך את העין. ברכות כ א. ערוך ערך כרבל. בראשית מט יא רש"י.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק