העתקתם? אין הכתרה

תלמידות האולפנית נתפסו בהעתקה, העונש: ביטול ההכתרה. צעד קולקטיבי חמור, או אמירה חינוכית אמיצה?

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 18/02/10 00:00 ד באדר התשע

העתקתם? אין הכתרה
אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by, צילום: אילוסטרציה hoyasmeg-cc-by

פורים כבר בפתח אך באולפנית ישורון בפתח תקוה, בניגוד למסורת ארוכת השנים, לא תתקיים השנה הכתרת רבנית פורים. לפני כשבוע וחצי נתפסו מספר תלמידות בית הספר, ששוחררו משיעור בכדי לעבוד על הכנת ההכתרה בחדרה של הסגנית, כאשר הם שולחות הודעות s.m.s עם תשובות לחברותיהן הנמצאות בעיצומו של במבחן.

לאחר בירור הנושא, החליטה מנהלת האולפנית רעות גיאת, יחד עם הצוות החינוכי של בית הספר על עונש שכבתי קולקטיבי במסגרתו לא תתקיים השנה הכתרת רבנית פורים בבית הספר.

חוסר יושר וגניבת דעת

"נכון שביטול הכתרה הוא צעד דרמטי אולם בתחושתי זהו המהלך הנכון בנקודת הזמן הנוכחית" כתבה מנהלת האולפנית רעות גיאת במכתב להורים שהגיע לכיפה. "אחד הקשיים הגדולים בחינוך בדורנו הוא העמדת עולם ערכים יציב וראוי נוכח הרוחות והאתגרים השונים העומדים לפתחנו. בתוך עולם ערכים זה אותו אנו שואפים להעניק לבנותינו הערך הבסיסי והראשון הוא ערך היושר והאמון - בהעדר אלו לא ניתן לקיים חברה. אנו עושים רבות בלימוד ובעשייה כדי לחדד ערך זה."

בהמשך מנמקת גיאת את החלטה: "בשכבה זו, נתקלנו לאורך השנים בבעיית אמון חריפה. אני כותבת בשכבה זו על אף העובדה שכולנו מיטיבים להבין שאין הפרט והכלל דומים ובוודאי יש גם בנות הפועלות על פי ערך זה בחייהן. אולם על אף פעולות חינוכיות שיחות ועשייה חינוכית בתחום הבנות כקבוצה לא הגיעו להפנמה של חשיבות הערך".

"חשוב שתדעו" מוסיפה גיאת, "כי הנגע פשה באחוזים גדולים מאוד של השכבה (ואין דרך לדעת בדיוק מי הן הבנות). וכמו כן חלקן של הבנות מבינות היטב את חומרת האירועים, מצב בו הבנות נופלות בשקרים, חוסר יושר וגניבת דעת מול צוות המורים לא מאפשר חגיגה משותפת".

ההחלטה גררה כמובן התקוממות והתנגדות רבה בקרב התלמידות אך גם בקרב חלק מההורים שלא הסכימו עם הקו החינוכי של בית הספר, יו"ר ועד ההורים יש לציין מגבה את בית הספר במהלך.

במטרה למנוע את הענישה הקולקטיבית פנו הורי התלמידות למנהל החינוך בעיר, בכדי שיבדוק את בית הספר בנושא. "בחנתי יחד עם מפקח בי"ס מטעם משרד החינוך את הנושא בפגישה הן עם ראש האולפנית והן עם התלמידות, ההורים, ויו"ר ועד ההורים" אמר לכיפה יו"ר מנהל החינוך בפ"ת, רמי הופנברג, "הגענו למסקנות שאין מקום להתערבותנו בתהליך החינוכי שמתנהל במוסד". הופנברג הדגיש כי איננו מתייחס לדיון החינוכי, זאת למרות הגיבוי המשתמע בהחלטתו של המנהל.

ראיתי אנשים שמעתיקים גם בבחינות הסמכה לרבנות

"לא הייתי חולם להתערב בשיקולים החינוכיים של הנהלת אולפנית ישורון. יש להם מנהלת מצוינת, וצריך לסמוך על שיקול דעתה" אומר הרב חיים נבון. "באופן כללי, תופעת ההעתקות היא בלתי נסבלת. זה בבחינת דרך ארץ שקדמה לתורה. אני ראיתי אנשים שמעתיקים גם בבחינות הסמכה לרבנות. מי שלא חונך מגיל צעיר להימנע מהעתקה ומרמאות, יעתיק בבגרותו גם בבחינות האוניברסיטה או הרבנות, יעקוף את הפקק מימין, ירמה את מס הכנסה ואת שותפיו העסקיים".

כיום מנסות הבנות, בעזרת חלק מההורים המתנגדים להחלטה, לקיים את ההכתרה במקום אחר שלא במסגרת רשמית של בית הספר, ולספוג על עצמם את העליות הכספיות. צוות בית הספר התבקש שלא להשתתף במקרה כזה בהכתרה הפיראטית.

למרות פנית כיפה, מנהלת בית הספר רעות גיאת סירבה להגיב.