המאבק על בתי הדין

הוועדה למינוי דיינים צפויה להתכנס בסוף השבוע ולהחליט על מינויים של דיינים חדשים ועל זהותו של מנכ"ל בתי הדין. "הזדמנות לעיצוב פניהם של בתי הדין"

חדשות כיפה אורי פולק 17/11/10 00:00 י בכסלו התשעא

המאבק על בתי הדין
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

מתיחות רבה לקראת התכנסות הוועדה למינוי דיינים בסוף השבוע הקרוב, במהלכו צפויה הועדה להודיע על מינויי דיינים חדשים וכמו כן להחליט על זהותו של מנכ"ל בתי הדין הבא.

בעין הסערה עומד מאבק הניטש בין הציבור הדתי לאומי לבין ש"ס באשר לאחוזי השליטה במוקד הכוח הזה, כשבעוד שר המשפטים יעקב נאמן מנסה לקדם מועמדותו של הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב ישראל וויס, מבקשים אנשי ש"ס בראשות הרב הראשי, הרב שלמה עמאר, לקדם את מינויו של הרב בנימין אטיאס, דיין בבית הדין הרבני בתל אביב.

בציונות הדתית החלו מספר ארגונים לפעול ולנסות להשפיע על ההחלטה, זאת בהתבסס על ההערכה כי נכון לעכשיו צפויה הועדה למנות שבעה דיינים חרדים מתוך עשרה דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים. בועדה למינוי דיינים ישנו רוב אוטומטי של שישה מול ארבעה חברים לטובת החרדים, בתוכם שני הרבנים הראשיים לישראל, שני הדיינים המכהנים כנציגי בית הדין הרבני הגדול, שר הפנים אלי ישי ויו"ר ועדת הכספים משה גפני.

הציבור החילוני מפחד

"בתי הדין האיזוריים היא מזמן זירת "מאבק" בין הציבור החרדי לדתי-לאומי, ושוב יוכח כנראה שהציבור החילוני מעדיף שתורת ישראל תשאר בשוליים, בלבוש שמרני ואפילו אנכרוניסטי, או תשמש אתנן פוליטי ל"דילים" עם המפלגות החרדיות", כך אומר הרב ישראל רוזן, מייסד מערך הגיור וראש מכון "צומת", בשיחה עם כיפה.

לדברי הרב רוזן "האתגר הדתי-לאומי בתחום זה איננו משרות לאנ"ש, אלא התמודדות אמיתית עם סוגיות דת ומדינה, וניסיון לפתח מערכת דיינית-שיפוטית הבנויה על דיינים המעורבים בדעת עם הבריות. כאמור, הציבור החילוני מפחד מאתגר זה, או מוכר אותו בנזיד אצבעות".

הרב רוזן מותח ביקורת נוקבת על שר המשפטים, יעקב נאמן, אשר לדבריו "נרתם, או לפחות נגרר, למהלכי תן-קח מפלגתיים אלו למרות הצהרותיו מעל כל במה על היותו נאמן לרעיון של מדינה ברוח יהודית-עכשווית". כדוגמה לכך מביא הרב רוזן את הצהרותיו של השר נאמן בנושא הגיור מחד, ומעורבותו בהדחת הרב אליהו בן-דהן מכס מנהל בתי הדין הרבניים, מאידך.

"חושבני שלאחר שכוללים דתיים-לאומיים מצויינים הכשירו דיינים רבים המחזיקים בכושר מטעם הרבנות הראשית, לא יהיה מנוס מייסוד בתי דין חילופיים", מתנבא הרב רוזן, אשר טוען כי "הציבור הדתי-לאומי ידע למצוא את מקומו, ואם צריך אז גם לייצר את המסגרות, בעולם החינוך הישיבתי הגבוה, בכוללי אברכים או בעולם רבני הקהילות - בקרוב תגיע העת לזירת בתי הדין. החלטת המינויים הצפויים זרעה את הנבטים לכך".

לתקן את הניכור וחוסר הרגישות

גם הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד מכון עתים, מסביר כי ההחלטה בסוף השבוע מהווה הזדמנות נדירה לתיקון "הניכור וחוסר הרגישות בהם מתאפיינת לעתים המערכת הרבנית". לדבריו "אם ברצונם של חברי הועדה להפחית את הרתיעה שחש הציבור הישראלי כלפי הממסד הרבני, חובה עליהם לבחון את אופיים ואת התנהלותם הבין-אישית של המועמדים כחלק ממערכת השיקולים לבחירת דיינים חדשים".

מדובר בהזדמנות של ממש גם עבור מסורבות הגט, המתמודדות בדרך כלל עם קשיים ניכרים מול מערכת בתי הדין הרבניים. בשיחה עם כיפה קוראת עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" למען מסורבות גט, לשר המשפטים המשמש יו"ר הועדה - "לעשות הכול למען מינוי דיינים עצמאיים, בעלי ראיית עולם רחבה והכרות עם החברה הישראלית לגווניה ובעיקר בעלי רצון להביא לפתרון בעיית סרבנות הגט".

לדבריה "דיינים החדורים תחושת שליחות לפתרון בעיות השעה הנובעות מן הקושי ההלכתי של החד-צדדיות במתן הגט, ומן התפיסות ההלכתיות הנוקשות אשר התקבעו זה מכבר בבתי הדין".