הכפרות לא מצערות את העוף

בתגובה לקריאתו של הרב אבינר להפסיק את מנהג הכפרות בעופות, אומר הרב שמואל אליהו: "מה ההבדל בין שחיטת עופות במשחטה לשחיטה הזו?"

חדשות כיפה אורי פולק 13/09/10 00:00 ה בתשרי התשעא

הכפרות לא מצערות את העוף
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

"מי שאוכל עופות לא יכול לערער על המנהג הזה כלל" אומר הרב שמואל אליהו בתגובה לסערת סביב מנהג הכפרות. "מה ההבדל בין שחיטת עופות במשחטה לשחיטה הזו? עצם הכפרות לא מצער את העוף כלל, מי שמערער על השחיטה צריך לדעת שהשחיטה עצמה היא סיום החיים היותר קל לעוף".


כזכור, במכתב תמיכה הלכתי שהעביר הרב שלמה אבינר לעמותת "צער בעלי חיים", בהתבסס על פסק ה"שולחן ערוך" בעניין, כי יש להעדיף מתן צדקה כפדיון כפרות סמלי בערב יום הכיפורים. "כיוון שלא מדובר בחובה גמורה אלא במנהג, ולאור בעיות כשרות וצער בעלי חיים, ולאור דברי כל רבותינו שהובאו לעיל, יש להמליץ ולהעדיף לעשות כפרות על ידי כסף ולקיים מצווה גדולה לפרנס עניים", כתב הרב אבינר.

בתגובה לטענות הנשמעות בנוגע לצער בעלי חיים הנגרם בעקבות המנהג הוסיף הרב ואמר "כמובן שאפשר להיות צמחוני, אבל מי משעדיף מוות אחר ותוקף רק בגלל שמדובר בשחיטה, מצטרף בלי דעת לחבורה היסטורית שהיו חברים בה גדולי האנטישמים. מעולם לא ראיתי הפגנה של הרגישים לבעלי חיים מול מסעדות השרימפס, אשר רגילות לבשל את הסרטן בעודו חי, תוך שהוא מת בייסורים נוראים. מדוע לא מפגינים שם?", אמר הרב אליהו.


סליחה טעינו. בעקבות הערות הגולשים בדקנו שנית את הדברים. אנו מבקשים להבהיר כי בדברי הרב אליהו אין דבר כנגד הרב אבינר, כל דבריו היו רק כנגד מי שמתנגד לשחיטה בלבד ומעדיף סוג אחר של הפסקת חיים. ברוח הימים הנוראים אנו מתנצלים על כך שהדברים הובנו שלא כהלכה, ומבקשים את סליחת הרבנים