הגיור הצבאי עדיין בסימן שאלה

חודש לאחר שתמך בכשרותם של הגיורים בצה"ל, טוענת לשכת הרב עמאר כי "הרב מעולם לא אישר את הגיורים". בחמישי: דיון חירום בנושא, במועצת הרבנות הראשית

חדשות כיפה אורי פולק 11/10/10 00:00 ג בחשון התשעא

הגיור הצבאי עדיין בסימן שאלה
יחצ, צילום: יחצ

סערת מעמדם של הגיורים בצה"ל - מסרבת לשכוך. אמש (א) פרסמה לשכתו של הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, הודעה רשמית בעניין מעמד של הגיורים הצבאיים, לפיה "הרב מעולם לא בדק את הנושא ולא אישר את גיורי צה"ל".


מדובר בהודעה מפתיעה, שכן לפני כחודש, בהודעה רשמית אחרת שפרסמה לשכת הרב עמאר, נכתב כי "לאורך שנים רבות פעלו הרבנים הצבאיים הראשיים לגיורם של חיילי צבא ההגנה לישראל בבתי הדיון לגיור שבצבא ההגנה לישראל" - כלומר - הגיורים תקפים וקיימים. עוד נכתב בהודעה כי "הרבנים הצבאיים הראשיים פעלו בשיתוף פעולה מלא עם הרבנים הראשיים לישראל בכל ענייני הדת והמדינה. חיילים אשר התגיירו בבתי הדין לגיור כאמור, אף נישאו כדת משה וישראל במשך שנים רבות על ידי רשמי הנישואין, כדת וכדין".


ייתכן והסיבה להתנהלות לשכתו של הרב עמאר בעניין, היא פועל יוצא של ההתנגדות החרדית החריפה בה נתקלה הודעתו הראשונה. במכתב שפורסם בחוצות ירושלים ביום חמישי האחרון ובתגובה להודעתו הראשונה של הרב עמאר, חתמו ראשי בד"ץ "העדה" על מכתב חריף נגד הגיורים בצה"ל, בו נכתב כי "בחרדה שמענו שפורסם ברבים שלאחרונה התירו לקבל גיורת של הרבנות הצבאית בלי קבלת מצוות כדת של תורה, ואנו מוחים על זה במחאה נמרצה, כי בזה מביאים התבוללות של גויים בכלל עם ישראל". אל תוכן המכתב הצטרף בראשית השבוע הרב יוסף שלום אלישיב, בכיר הרבנים הליטאים, במהלך שהיווה אמצעי לחץ נוסף על עמדתו של הרב עמאר.


ביום חמישי הקרוב צפויה מועצת הרבנות הראשית להתכנס לדיון חירום בנושא, בו מתכוונים אנשיו של הרב עמאר להביא לדיון את הטיעונים ההלכתיים המחייבים והשוללים את אישור הגיורים הצבאיים.


כזכור, במסגרת דיון בבג"ץ אודות רישום גרים לנישואין בישראל אשר התקיים לפני כחודש, טענה נציגת הפרקליטות בדיון, עו"ד יוכי גינסין, כי במערך הגיור של צה"ל לא מכהנים דייני גיור, כך שלמעשה כל מי שהתגייר בצה"ל צריך לקבל אישור של הרבנות אף על פי שההליך הזה לא התקיים. "כל הגיורים שבוצעו בצה"ל אינם תקפים", החליטה עו"ד גינסין, להפתעת השופטים ומגישי העתירה.


שבוע מאוחר יותר חזרה בה עו"ד גינסין והבהירה בשם המדינה כי "איננו מטילים ספק בתוקף ההלכתי של הגיורים שנעשים בצה"ל, דבריי הובנו שלא כהלכה" - אלא שמאז ועד היום, ממשיכה לרחף עננה כבדה סביב מעמד המתגיירים על מדים.