"הגיורים בצה"ל אינם תקפים"

כך טענה נציגת הפרקליטות, עו"ד יוכי גינסין, בדיון בבג"ץ אודות רישום גרים לנישואין. מה יעלה בגורלם של אלפי המתגיירים בצה"ל?

חדשות כיפה אורי פולק 06/09/10 00:00 כז באלול התשע

"הגיורים בצה"ל אינם תקפים"
צילום ארכיון: אתר בתי המשפט, צילום: צילום ארכיון: אתר בתי המשפט

המתדיינים היום בבג"ץ, כמו גם נשיאת בית המשפט העליון, הופתעו לגלות היום (ג) כי עמדת הפרקליטות ביחס לגיורים בצה"ל הינה אחת: הם אינם תקפים. במחי החלטה אחת הפכה המדינה 4,600 עולים, חלקם בעלי משפחות, ללא יהודים.

נציגת הפרקליטות בדיון, עו"ד יוכי גינסין, טענה כי במערך הגיור של צה"ל לא מכהנים דייני גיור , כך שלמעשה כל מי שהתגייר בצה"ל צריך לקבל אישור של הרבנות אף על פי שההליך הזה לא התקיים. "כל הגיורים שבוצעו בצה"ל אינם תקפים", החליטה עו"ד גינסין, להפתעת נציגי ארגון "עתים" אשר הגישו את העתירה.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, הופעתה מן הדברים. "מה שגברתי אומרת זה שכל גיורי צה"ל לא כשרים?", שאלה בתמיהה. השופט עוזי פוגלמן, חבר ההרכב, הופתע אף הוא ושאל "חייל שהתגייר יגידו לו דבר כזה? בעיניי זה מעורר חלחלה". בתגובה לשאלות השופטים השיבה נציגת הפרקליטות כי הגיורים בצה"ל מאפשרים את תחילת הליך הגיור בלבד, אולם למעשה לא ניתן לרשום לנישואין את הגרים הללו. לדבריה, בפרקליטות מתכוונים לקיים דיון בנושא בשבוע הבא כדי למצוא פתרון למצוקת החיילים שהתגיירו.

מגישי העתירה אמרו בדיון כי הם מוכנים לשקול את הצעתה המדינה לפיה ימונו רשמי נישואים מיוחדים, כפי שהציעה הרבנות, אשר ירשמו לנישואים עולים שהמועצות הדתיות מסרבות לרשום. יחד עם זאת, דורשים העותרים כי כל הציבור היהודי בארץ יוכל להירשם אצל אותם רשמים, כך שלא תיווצר מערכת מיוחדת ונחותה בה יטופלו העולים שהתגיירו בצבא. כעת קצב בית המשפט למדינה 60 יום לאישור או שלילת ההצעה.

מתגיירים אינם ירקות

כזכור, בשבוע שעבר החליטה הרבנות להסמיך רשמי נישואין שיטפלו בזוגות שרשמי נישואים מחמירים הטילו ספק ביהדותם. הרבנות טענה כי סוגיה זו דומה לפרשת אסיף והיתר המכירה ומאחר שבפרשה זו הוחלט שלא לכפות על רבנים מקומיים לתת תעודות הכשר אלא לעשות שימוש בסמכות מקבילה, כך יש לנהוג גם בפרשת המתגיירים.

במכון "עתים" דחו בתוקף את עמדת הרבנות. "מתגיירים אינם ירקות", אמר הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד המכון. "המדינה טוענת כי החלטת בית המשפט בעניין היתר המכירה מהווה תקדים, אך אי נתינת תעודות כשרות אינה דומה למתן הלגיטימציה לאפשר לרבנים מקומיים להשפיל את המתגיירים. אנו עוסקים כאן באנשים וחורצים את גורלם, האם המדינה איננה מבינה שהחלטה זו מיישרת קו עם רדיפת המתגיירים?".

לדברי הרב פרבר, "מינוי רשמי נישואין מיוחדים אינו מהלך הגיוני וגם אינו בר ביצוע מפני שמהלך זה יצור שני מעמדות של יהודים. אנו מכבדים את זכותו של רב עיר שלא לקבל מתגייר כיהודי אך הוא אינו יכול להמשיך ולשמש כרשם נישואים אם הוא אינו מקבל על עצמו את חוקי המדינה בשלמותם".