גמרא אחרת

מעל לשלוש מאות איש הגיעו להיכל שלמה בכדי ללמוד גמרא באופן אחר: כלי מרכזי בעבודת ה'

חדשות כיפה אדם צחי 05/01/09 00:00 ט בטבת התשסט

גמרא אחרת

"לימוד גמרא כבקשת אלוקים". זו הכותרת שניתנה לערב לימוד הגמרא לציבור הרחב, שהתקיים בשבוע שעבר בהיכל שלמה שבירושלים. הערב, שנוצר בשיתוף של כמה מבתי מדרש הדתיים לאומיים - ישיבת שיח יצחק, ישיבת עתניאל, ישיבת פתח תקווה, בית מורשה, רעוא, בית המדרש הגבוה בלוד, לפניהם, ובית אב - נוצר במודל של יום עיון, הבנוי על הנוסחא המצליחה של ימי העיון בתנ"ך במכללת הרצוג, במגמה להפוך את לימוד הגמרא לאירוע קבוע שימשוך אליו משתתפים רבים.


תחילתו של מסע


התפיסה שהובילה את הערב הייתה חידוש הגמרא, והפיכת הלימוד לרב-משמעות ורלוונטי, כמנוף וככלי לבקשת אלוקים. כ-350 איש הגיעו לאירוע, בתוכם לא מעט פנסיונרים, נשים רבות, בעלי בתים מכל גיל ועיסוק, וגם בחורי ישיבות, ראשי ישיבות ומורים. החל משלוש וחצי אחר הצהריים, במשך שש וחצי שעות, התקיים מרתון של שישה שיעורים ושלשה פאנלים באולמות השונים בהיכל שלמה, שכלל דיון בנושאים כמו "לימוד גמרא בישיבות תיכוניות", "לימוד גמרא לנשים", ו"לימוד גמרא כמעצבת תרבות חדשה". בפאנל המרכזי שחתם את הערב באודיטוריום הגדול, ישבו הרב יצחק שילת, הרב יהודה ברנדס והרב יאיר דרייפוס לדיון בנושא: "אי אפשר לו לבית המדרש בלא חידוש?".


נעם סמט, ר"מ בישיבת שיח יצחק, שיזם את האירוע ותיאם בין בתי המדרש השונים, אומר כי היענות הציבור הרחב ליום עיון בגמרא, הרשימה אותו מאוד. "ששלוש מאות איש יגיעו ללמוד גמרא, זה הישג משמעותי. הייתה תחושה שנוסחה על ידי אורי ליפשיץ שהנחה את הפאנל האחרון, כי לא מדובר בעשרה משוגעים אלא בציבור רחב שמחפש חיפוש חדש בלימוד הגמרא ובעבודת ה בכלל".


מה הקונספט שלכם בלימוד גמרא?

"אנחנו קוראים להתחדשות בלימוד הגמרא, ולהשבת מקומה של הגמרא ככלי מרכזי בעבודת השם וביחס שבין אדם לאלוקיו".


מדובר על ציבור רחב שמחפש


איך עושים את זה?

"לדעתי, עושים את זה מתוך חיפוש פנימי. ברגע שאתה שואל את השאלה מה הקב"ה מצפה ממני כשאני לומד גמרא?, זו תחילתו של המסע, שאפשר לצאת ממנו לכל מיני תשובות. אבל בעיני, מה שהיה יפה בכנס זה ריבוי הקולות בדבר איך לעשות את זה. הרב יהודה ברנדס דיבר על לימוד שמשלב כלים מחקריים בלימוד הגמרא. הרב ישראל סמט הדגיש את הפן הספרותי-אגדתי של סוגיות הגמרא, והשימוש בו כנקודת חיבור ללימוד הגמרא. הרב צוריאל וינר חרז בין קולות שונים שעולים מתוך הפסוקים, והראה איך מהתורה שבכתב, דרך המשנה ועד לתלמוד, אפשר להקשיב לסוגיות יחד. הרב יובל שרלו דיבר על מקומו של המבט החברתי בגמרא ובלימוד תורה בכלל. הרב אבישי שרייבר דיבר על סוגיות בלימוד תורה, והראה איך שילוב של שפה מחקרית-למדנית-קיומית יכול להוליד קריאות חדשות בגמרא, ואפשרויות חדשות בעבודת השם".


היו בני נוער בכנס?

"כן, אבל מעט. רוב הקהל היה מבוגר".


אתם רואים קשר בין הנושאים שהעליתם למשבר לימוד הגמרא בתיכונים?

"בהחלט. ולכן אחד הנושאים שנידון במהלך הערב היה לימוד הגמרא בישיבות תיכוניות. הטענה היא שהתחדשות לימוד הגמרא יכולה לתת מענה גם למערכת החינוך הציונית דתית, ולהתוות שינוי. אנו טוענים שלגמרא יש מה לומר בתור תורת חיים, גם למי שלומד אותה היום. אנחנו רוצים לפתח, לבנות ולהחזיר את האמון בגמרא ובתורה, ובמה להן להגיד. לימוד יכול להיות משמעותי ורלוונטי, זו בעצם השאיפה המרכזית".


יהיה המשך ליוזמה הזו?

"יהיו כנסי המשך. כבר בקיץ הקרוב, בתשעת הימים, מתוכנן כנס המשך גדול יותר, שישתתפו בו מוסדות נוספים".