ברוך דיין האמת

הרב ד"ר אלי כאהן, ראש המדרשה בעין הנצי"ב, נפטר ביום שני בבוקר. דברים לזכרו.

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/08 00:00 כב באלול התשסח

ברוך דיין האמת

הרב ד"ר אלי כאהן, לשעבר ראש מדרשת הבנות בעין הנצי"ב, הלך לעולמו הבוקר, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. הוא השאיר אחריו אישה וחמישה ילדים.

הרב כאהן, שהקים את מדרשת עין הנצי"ב בשנת תשמ"ו, עמד בראשה עד לשנת תשס"ה, אז הוחלף בשל מחלתו. בעברו שימש גם בתור רב הקיבוץ, וריכז עם רעייתו, דבורה, את אולפן הגיור של הקיבוץ.

הרב אלי כאהן נולד בצרפת בשנת 1965. הוא למד בישיבת עץ חיים בצרפת ובישיבת הר עציון שבאלון שבות. לאחר מכן פנה ללמוד במכון הרי פישל ובכולל האידרא. הוא הוסמך לרבנות עי הרב שלמה גורן והרב עובדיה יוסף, יצא פעמיים לשליחות בפריס במסגרת תנועת בני עקיבא העולמית, ופעם אחת לשליחות כמנהל המחלקה התורנית של הסוכנות היהודית בצרפת. שימש כמורה בבית הספר שקד בשדה אליהו, וכיהן כרב קיבוץ עין הנציב בשנים תשנו עד תשס. את הדוקטורט שלו קיבל מאוניברסיטת "סורבון" בפריס.

"הוא הגיע הנה מצרפת במסגרת הכשרה של בני עקיבא", נזכר גדעון ישראלי, מנהל הקהילה בעין הנצי"ב. "שירת שנה בקיבוץ במסגרת מסלול צבאי מיוחד, לאחר מכן חזר להדריך בבני עקיבא בצרפת, ושם פגש את אשתו, דבורה. הוא חזר לקיבוץ כבר בתור משפחה. הוא היה חולה הרבה זמן . בחצי השנה האחרונה הוא היה נוסע הלוך ושוב לבית החולים, וביומיים האחרונים היה מאושפז. עד יומו האחרון הוא האמין שיצליח לנצח את המחלה".

אפריים וישניה, ששימש כמדריכו של הרב כאהן בבני עקיבא בצרפת, מספר על אדם מיוחד במינו: "מעל הכל, הוא היה מענטש, בן אדם. גם כשהיה רב גדול, ובעל תואר דוקטור, תמיד היה עניו וידע להקשיב ולהתייחס לכל אדם בכבוד, כאדם. כבר לפני 20 שנה הקים את המדרשה לבנות, ואמר שבנות יכולות ללמוד תורה, דבר שנחשב אז מאוד מהפכני. הוא פיתח אתר בצרפתית שנקרא "שאלה", וריכז 15 רבנים שענו לשאלות בצרפתית מכל העולם. לאחר שגילה שרבים מהשואלים הם גויים, הבין שיש דרישה לגיור, והקים את אולפן הגיור בעין הנצי"ב, שאותו עד היום מנהלת אשתו. הוא השתייך לארגון רבני צוהר, ומכיוון שיש סביבנו הרבה קיבוצים חילוניים, הוא ערך המון חופות וקידושים, לכל האנשים באזור וענה לשאלות גם באתר כיפה.


מדובר באיש משפחה יוצא מן הכלל, וגם ילדיו הם מאותו הזן, של אהבת הזולת ועזרה לכולם. בזמן האחרון הוא עבר תקופה מאוד קשה, ולמרות זאת תמיד התלוצץ בהומור שחור: אני מנהל נגד הסרטן קרב איגרוף. פעם הוא מחטיף לי ופעם אני מחטיף לו. למרות מצבו, הצליח בתקופה האחרונה לכתוב 3 ספרים בצרפתית: שו"תים, ועל אגדות התלמוד. הספר הראשון שיצא כבר אזל מהחנויות".

הלוויתו של הרב כאהן תצא היום (ב)בשעה 17:00 מבית הכנסת בעין הנציב לבית העלמין שבקיבוץ.