בי"ד רבני לא יפסוק בענייני עבודה

בפסק דין שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בנצרת, נקבע כי בתי הדין הרבניים אינם רשאים לפסוק ביחסי עובד-מעביד. "בית הדין הרבני לא היה מוסמך לדון בסכסוך"

חדשות כיפה אורי פולק 01/03/11 00:00 כה באדר א'

בי"ד רבני לא יפסוק בענייני עבודה
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

בית דין רבני אינו יכול לפסוק בסכסוך בין עובדת למעביד - כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, בפסק דין שניתן בשבוע שעבר. בית הדין קבע כי הסמכות הבלעדית המסורה בעניין זה של היחס בין עובדים למעבידים, שייך רק לבתי הדין לעבודה ולא לבתי הדין הרבניים.

פסק הדין עסק בעניינה של עובדת אשר הגישה תביעה בבית הדין לעבודה נגד עמותת "מוסדות צדקה וחסד", ממנה פוטרה בחודש יולי 2007. העמותה השיבה בדיון כי יש לדחות את התביעה על הסף, זאת בטענה כי הסכסוך בין הצדדים הוכרע עוד קודם לכן, בבוררות שהתקיימה בבית הדין הרבני האזורי בצפת. העובדת, מנגד, טענה כי הבוררות נכפתה עליה כחלק מתנאי העסקתה.

העובדת הוסיפה וטענה בנוסף כי בית הדין הרבני לא היה מוסמך כלל לדון בסכסוך - ובוודאי שלא לפסוק נגד זכויותיה הבסיסיות כעובדת, שהרי כחוק היא אינה רשאית לוותר עליהן אפילו מרצונה החופשי.

ואכן, במסגרת פסק הדין קבעה השופטת, אורית יעקבס, כי אין לדחות את התביעה על הסף. השופטת קבעה כי "זכות מגן הנתונה לעובד אינה יכולה להיות עניין לבוררות" והבהירה, בהתאם לטענת התובעת, שאכן "בית הדין הרבני כלל לא היה מוסמך לדון בסכסוך, לפסק דינו בנושא אין תוקף - ולפיכך אין עילה למחיקה על הסף של התביעה הנוכחית".