בג"ץ לא יתערב בהחלטת ועדת האיתור

בית המשפט דחה את עתירת ארגוני הנשים אשר דרשו את התערבותו במינוי אישה כמנכ"ל בית הדין הרבני הגדול

חדשות כיפה אורי פולק 18/08/10 00:00 ח באלול התשע

בג"ץ לא יתערב בהחלטת ועדת האיתור
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

בית המשפט דחה אתמול (ג) את עתירתם של ארגוני הנשים, שקראו למינוי אישה לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים, הנידון בימים אלה. כזכור, ארגוני הנשים "מבוי סתום", נעמת, ויצ"ו, מרכז צדק לנשים ושדולת הנשים בישראל, העבירו לפני כחודשיים פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה למנוע אפליה פסולה ולאפשר לראשונה את השתתפותן של נשים לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים.

במכתב שהעבירו הארגונים נטען כי במציאות הנוכחית, עפ"י הוראות חוק הדיינים, כשירים להתמנות לתפקיד המנכ"ל או דיינים או מועמדים אחרים אשר הוסמכו לשמש כרבנים או דיינים. מניתוח הוראת החוק עולה כי כעת האוכלוסייה היחידה הכשירה למינוי הינה אוכלוסיית הגברים היהודיים בעלי השכלה תורנית מוכחת. הארגונים דרשו ייצוג הולם לנשים בוועדת האיתור לתפקיד ואף צו ביניים למניעת המשך ההליכים לאיתור המועמדים.

השופטים אשר גרוניס, מרים נאור ועוזי פוגלמן דחו את עתירת הארגונים, בטענה כי וועדת האיתור טרם בחנה לגופם את מגישי המועמדות לתפקיד ובהם אף אישה אחת, כך שהעתירה מוקדמת למדיי. בנוסף, ציינו השופטים כי לא נבחנה השאלה האם ניתן למנות אישה לתפקיד ולא התקבלה כל החלטה בנושא על-ידי ועדת האיתור ועל כן "אין מקום שבג"ץ יידרש לשאלת מינויה של אִישה לתפקיד", דברי השופט גרוניס.

על-פי החלטת השופטים, "כמובן שלעותרים תהיה שמורה הזכות לפנות לבית המשפט, אם יהיה בכך צורך, לאחר שתתקבל ההחלטה בדבר המינוי". עם זאת, הדגישו השופטים כי העותרים לא פנו לשר המשפטים בטענה כי מינויה של אישה אחת לוועדת האיתור איננו מספק ועל כן לא מיצו את ההליכים קודם הפניה לבג"ץ. השופטים קבעו כי הארגונים לא פירטו מדוע בנסיבות העניין מינויה של אישה אחת לוועדת האיתור אינו ייצוג מספק ועל כן "גם מטעם זה יש לדחות את העתירה על הסף".