שאל את הרב

רצון ללמוד אמונה - איך להתקדם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/05/13 17:09 י בסיון התשעג

שאלה

בס"ד

אהלן! ותודה על תשומת הלב..

ב"ה אני לקראת סוף כיתה י' ואני לומד לא מעט אמונה ופרשת שבוע.. העניין הוא שבעיקר מה שאני לומד הם ספרים של רבני דורנו [הרבנים יעקב אריאל נבנצאל אבינר פילבר דרוקמן וכו וכן פסקאות נבחרות של הרב קוק מבוארות ע"י הרב יובל פרויינד..] העניין הוא כזה..

האם נכון [או אולי מוקדם..] ללמוד גם ספרים קצת יותר קשים להבנתי או ספרים שבע"ה אפגש איתם בישיבה גבוהה?.. כתבי הרב קוק הכוזרי שיחות הרצי"ה פירושים כמו הרשר הירש אור החיים וכו..?????[פעם משהו הסביר לי ודי הסכמתי איתו שיש כל מיני דברים שאנו לומדים ולא באמת אנו מבינים מה קראנו..] לסיכום אשמח לשמוע האם כעת להשאר בלימודי או לשנות ממנו פחות או יותר.. ואם אפשר לנמק דעתך.. תתוווודדה רבבבהההההה :-}

תשובה

אור שלום!

ראשית, התנצלות על האיחור בהגעת התשובה. אני מאמין שהשאלה חשובה לך מאוד, והתשובה שלי איחרה לבא, סליחה.

כל הכבוד שאתה משתוקק ללמוד אמונה בצורה רצינית, באמת ירבו כמותך, הרב קוק כותב באגרות הראי"ה, איני זוכר בדיוק איפה, שאנשים שמשתוקקים ללמוד אמונה בצורה עמוקה וטובה הם ראויים להיקבע כיהלום בשערי ירושלים, זכית ואתה אחד מהם!

אני אומר לך בכל ליבי אל תוותר על תכונה זו.
מצד אחד האמן בעצמך והקשב להגיונות הלב, ולתשוקות הנשמה.
ומצד שני היזהר, כי בלימוד אמונה יש גם מהמורות, והצורך שלך להתמלא בתוכן הוא גם יכול להוות מכשול, כיוון שאתה כ"כ צמא ללימוד, תוכל להסתפק גם בתכנים בוסריים, בערכים מוקטנים וכד´

ולכן התכונה החשובה ביותר למי שלומד אמונה היא ענווה. גם אחרי 10 שנים של לימוד אמונה, האופק עדיין יכול להיות רחוק ואפשר להתבלבל בניווט, ולכן חוש הביקורת העצמית הוא האלף בית של כל תכונה טובה, ובטח של לימוד אמונה.

לימוד אמונה הוא לא מסלול קל – הרי מדובר להכיר את הרוח, את האופי של עם ישראל. וישראל הם יסוד העולם, א"כ מדובר בלהכיר את הרוח ואת האופי של המציאות כולה. אם תלמד באוניברסיטה ברצף 15 שנים אולי תוכל להיות פרופסור לפיזיקה מודרנית או לפסיכולוגיה, אך הזמן הזה לא יספיק להכיר לעומק את יסודות החיים והמציאות, להכיר את הרוח של ישראל – לב העולם, לב באיברים.

כי הרי לא מדובר בלימוד אקדמי של סידור השיטות בצורה קרה וכד´ אלא זה דומה יותר ללימוד מוזיקה, מחול, שחיה וכד´ שמי שלא חווה את זה לא יכול להבין מבחוץ. ולכן כדי להבין לימוד אמונה, צריך לחוות מה זה חיים יהודיים, מה זה חיים של עם ישראל.
וזה כבר דורש הרחבת השכל והרגש, תיקון המידות ושמירה על ההלכה וכד´, והאמת שזה הרבה יותר מורכב כי האם אפשר להבין מהי הרוח של עם ישראל היום כאשר אין לנו מלך, מקדש כהנים ונביאים?

אך התחל לצעוד וה´ יהיה עימך.

ולשאלתך, כן, כדאי ללמוד גם ספרים "קשים" יותר כמו שכתבת. אך כדאי לשים לב לדגשים הבאים.

מה שלא תלמד, תמיד תשתדל לענות לעצמך על השאלה הבאה : האם אני מבין את מה שלמדתי?
אין צורך שהתשובה תהיה כן! אך חייבת להיות תשובה, או כן או לא.
אחד החששות בלימוד אמונה הוא שאדם יכול לדמיין שהוא מבין דברים אך באמת הוא רק מצטט ססמאות. וזה מסוכן. כי זה לא נקרא ללמוד. כי ללמוד זה להבין. שלב ראשון בלהבין זה לומר : "הי, יש כאן רעיון שלא הייתי אומר אותו מעצמי, עכשיו אני לא מבין, אולי בעתיד אבין אותו, ודווקא את הרעיון ההוא אני כן מבין, אולי ניתן להסביר את הרעיון כאן על פי הרעיון ההוא וכד´ ". כיוון שמדובר ברעיונות גדולים ולפעמים מופשטים וקשים, לעיתים מי שאומר שהוא מבין הוא באמת משקר על עצמו, ורק מצטט ססמאות. ולכן תמיד לשים לב האם אני מבין את הדברים שאני לומד או לא.
דגש נוסף הוא שצריך קודם כל ללמוד בגרסא ורק אח"כ להתחיל לעשות השוואות והעמקות. כי יש המון הסברות לכל מיני דברים, רק צריך לאסוף אותם. הדרך הנכונה היא לא להשקיע שבוע בחצי עמוד ולנסות להעמיק וכד´ אלא להפך אמור לעצמך, "טוב יש כאן רעיון שאיני מבין אותו, אמשיך, אולי יוסבר בהמשך", בכל מקרה תוכל להרוויח הרבה אם תתקדם ותקרא עוד רעיונות ותתרחב ותרגיל את עצמך בחשיבה של הכותב, יותר מאשר אם תנסה ישר בהתחלה להעמיק. כמו מי שלא מוכן ללמוד מה זה חיסור עד שלא יבין בדיוק את כל המשמעויות העמוקות של חיבור. עדיף להמשיך וללמוד חיבור חיסור כפל חזקות פונקציות ואז לאט לאט יפול האסימון ותוכל להבין יותר לעמוק גם מה זה חיבור... ולכן למד, אם אינך מבין, לא נורא המשך עם הזמן השכל שלך יתעלה ותוכל להבין דברים עמוקים יותר.
יש המון הסברים פשוטים ויפים בכל דברים חז"ל וגם בספרים הקשים. אין צורך להתעכב על דברים שכרגע קשים, כל הזמן ללמוד ולהבין דברים פשוטים ולאט לאט גם הדברים הקשים יהיו לך קלים יותר.
עוד עניין, גם הספרים "הקלים" יותר כלשונך, מבארים לעיתים רעיונות קשים שנמצאים בספרים "קשים" יותר, אך הם מבארים זאת בלשון קלה, ובהרחבה רבה. ולכן גם כאשר לומדים ספרים קלים יש להבחין בעקרונות שעולים מתוכם, כי אח"כ לעיתים פרק שלם בספרי האחרונים יכול להסביר משפט אחד בספרי הראשונים. ולכן גם אם תלמד ספרים קלים לא הפסדת.

ועכשיו לגבי מה ללמוד. כן נראה לי שכדאי שתתחיל ספר קצת יותר "קשה". אך באמת גם בספרים ה"קשים" יש הדרגה. קודם כל יש ללמוד את הקלים יותר. כפי שאמרתי הם לא פחות עמוקים אך מנוסחים בצורה יותר פשוטה. הספרים : הקדמות הרמב"ם למשנה, הקדמת הרמב"ם לפרק חלק, ושמונה הפרקים לרמב"ם , אורחות צדיקים, מסילת ישרים, ספר הכוזרי(קצת ארוך תלוי בך :)), אגרות הרמב"ם, עין אי"ה, שיחות הרצי"ה על כל הנושאים בעריכת הרב אבינר, עין אי"ה על מסכת ברכות ועוד.
נכון שזה המון, בחר לך אחד שבא לך יותר, ותראה אם אתה מצליח להתקדם איתו. אם כן, מה טוב, אם לא נסה אחד אחר עד שתראה שטוב לך עם זה, [נראה לי שזה העיקר בשלב הזה, תהנה ממה שאתה לומד]. יש ללמוד בצורה זורמת וקלה, להתרגל לשפה להתחיל מההתחלה ועד הסוף, מה שמובן מובן ומה שלא – כפי שכתבתי לא נורא, יובן בהמשך.
אני באופן אישי הייתי ממליץ לך לנסות ללמוד עין אי"ה על מסכת ברכות יש שם רעיונות בסיסיים מאוד, כולם מנוסחים יחסית בצורה קלה(צריך קצת להתרגל לשפה של הרב קוק – שווה להתאמץ). ויש שם נושאים רבים מחולקים לחתיכות קטנות. כך שיותר קל לשמור על רצף. אותו הדבר גם יש גם בשיחות הרצי"ה עומק ופשטות כאחד.

העיקר להתפתח ולהנות מזה, לאט לאט.
שוב, הערכתי הרבה על רצונך לעסוק בלימוד אמונה.
בהצלחה בכל! חגי.

כתבות נוספות