"אל תאבדו אותנו"

בן דרור ימיני לרבני צהר: "היהדות במדינת ישראל הופקרה בידי גורמים קיצוניים, ואתם שותקים"

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 09/02/11 00:00 ה באדר א'

"אל תאבדו אותנו"
אבי פירדמן, סרט למזכרת, צילום: אבי פירדמן, סרט למזכרת

"המחנה שלנו הולך ופוחת. יש כיום רבנים שהופכים את מדינת ישראל למקום שהרוב הציוני החילוני לא ירצה לגור בו", כך אמר אמש (ג) העיתונאי והפובליציסט בן-דרור ימיני, בדיון מיוחד שנערך בכנסת במסגרת אירועי יום הזהות היהודית.

בדבריו פנה ימיני למארגני האירוע, ארגון רבני צהר, ואמר כי לנוכח ההקצנה הדתית, רבני צהר מחויבים להמשיך ולגשר בין זרמי החברה הישראלית. "אנחנו הולכים ומתמעטים לא רק בגלל מגמות פוסט-ציוניות, אלא גם בגלל ההקצנה הזו, ובגלל שזעקתכם לא נשמעת. המשימה שלכם היא להציל. אל תאבדו אותנו", אמר ימיני.


(צילום: אבי פירדמן , סרט למזכרת)


ימיני ציין בדבריו שורה של מקרים שבהם לא נשמע קולה של המנהיגות הרבנית הציונית, ובפרט זו של רבני צהר, והמערכה הופקרה לגורמים חרדים קיצוניים. לדבריו, "כשפינוי הקברים באשקלון סוכל - לא זעקתם; לנוכח מה שקורה בתחום הגיור אינכם זועקים, ותחומי היהדות במדינת ישראל נכבשים על ידי גורמים אחרים, שחלקנו לא יהיה עמהם. אתם (רבני צהר - א.ה) קרש ההצלה, שבלעדיו מדינת ישראל לא תמשיך להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית. הערעור מבפנים הוא חזק, ואתם עלולים לאבד אותנו. הדברים האלה הם תחינה: אל תתנו לזה לקרות", אמר ימיני.

ימיני הוסיף ואמר כי התנהלותם של רבנים בסוגיות שעמדו על הפרק בשנה האחרונה, גרמה נזק למאמצים לחיזוק הזהות היהודית במדינת ישראל. "מכתב הרבנים, שעסק למעשה בשאלות של זהות ושל גבולות, הוא זה שהשפיע על סדר יום הציבורי בשנה החולפת, והביא רבים לומר: אם אלה הרבנים - איננו מעוניינים במדינה יהודית", אמר ימיני. "ברגע שתפסת כיוון רדיקלי, אנחנו לא רוצים אותך. כשאותם רבנים הם הדומיננטיים, כשהציבור הישראלי מרגיש שהם לא מדברים אליו, הדבר גורם לריחוק מהדת ומהזהות היהודית. אלה מרחיקים, ואני מחפש את המקרבים".


(צילום: אבי פירדמן , סרט למזכרת)


רבנים צריכים להתערב במינוי הרמטכ"ל

"עם ישראל מתמודד עם שאלות זהות קשות ביותר", אמר במהלך היום הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר פתח תקווה וחבר הנהלת רבני צהר. "לאורך כל הדורות, מגבש הזהות היהודית היה התורה, ובמאתיים השנים האחרונות מדינת ישראל משמשת סוג של מגבש זהות, שחלק מיהודי התפוצות אינם שותפים לו". הרב שרלו ציין כי הדיון על הזהות היהודית חייב לעבור מאופי של מגננה לאופי של מתקפה: "מדינת ישראל חייבת לקבל הכרעה שהשאלות האלה הן בראש סדר היום שלה, ולתמוך בכל יוזמה ומערכת שמקדמת את הנושא הזה", אמר.

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, הצטרף לדבריו של הרב שרלו והתייחס למעמדו של הרב בחברה הישראלית. לדבריו, המציאות הפוליטית במדינת ישראל מיקמה את הרבנים כמשגיחי כשרות ורושמי נישואין. "התפיסה היא שלרבנים צריך לתת את ליטרת הבשר וליטרת הנישואין והגירושין, ובמובן מסוים, גם לרבנים יותר נוח לדאוג לסקטור הדתי בלבד, ולהתמקד בשאלות השבת והכשרות. שאיפתי היא שהרב ישמש כתובת מוסרית, שתשמיע את קולה בסוגיות הציבוריות העומדות על הפרק, כמו שאלת השתלת איברים, או מינוי רמטכ"ל שנחשד בפלילים".

הרב סתיו ציין כדוגמה לכך את הדיון המתנהל סביב שאלת שינוי שעון הקיץ. "השיח הדתי הציבורי סביב שאלת שעון הקיץ בכלל לא נוגע להשלכות הכלכליות או המשפחתיות של השינוי הזה, אלא רק להשפעה שלו על זמן תפילת שחרית או סיום צום יום כיפור", אמר. "אני רוצה לראות את הרב במקום אחר, כנוטל חלק בשיח של החברה הישראלית, בגובה העיניים, שדבריו ייכנסו להייד פארק הישראלי, ושם יועמדו למבחן. אין סיבה שדבריהם של הרבנים יישמעו פחות מדבריהם של אסא כשר ועמוס עוז", סיכם הרב סתיו.