"אין ספק בתוקף הגיורים בצה"ל"

במהלך דיון בכנסת, חזרה בה נציגת הפרקליטות מטענתה בשבוע שעבר והבהירה: דבריי הובנו שלא כהלכה

חדשות כיפה אורי פולק 13/09/10 00:00 ה בתשרי התשעא

"אין ספק בתוקף הגיורים בצה"ל"
יחצ, צילום: יחצ

"איננו מטילים ספק בתוקף ההלכתי של הגיורים שנעשים בצה"ל, דבריי הובנו שלא כהלכה", כך הבהירה היום (ב) נציגת הפרקליטות, עו"ד יוכי גנסין, בהמשך לעמדתה השנויה במחלוקת מהשבוע שעבר. נציגת הפרקליטות אמרה את הדברים במהלך דיון מיוחד שעסק בנושא, בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

כזכור, במסגרת דיון בבג"ץ אודות רישום גרים לנישואין בישראל אשר התקיים בשבוע שעבר, בעקבות עתירת מכון עתים, טענה נציגת הפרקליטות בדיון, עו"ד יוכי גינסין, כי במערך הגיור של צה"ל לא מכהנים דייני גיור , כך שלמעשה כל מי שהתגייר בצה"ל צריך לקבל אישור של הרבנות אף על פי שההליך הזה לא התקיים. "כל הגיורים שבוצעו בצה"ל אינם תקפים", החליטה עו"ד גינסין, להפתעת השופטים ומגישי העתירה.

"הדיון בעתירה הזו כלל לא עסק במערך הגיור בצה"ל. זה היה דיון בעתירה שעסק בשאלה מדוע ארבעה רבני ערים מפקפקים או אינם רושמים לנישואים אנשים שמגיעים עם תעודות המרה (תעודות תוקף להמרת דת - א.פ). ביקשנו לוודא שאדם שמגיע עם תעודה כזו ורב לא רושם אותו, יוכל לפנות לרשם הנישואים, זו הייתה הודעה משמחת. המטרה שלנו הייתה שמי שמגיע עם תעודות המרה לא יעוכב ויוכל להינשא", אמרה עו"ד גנסין במהלך הדיון.

"אין צורך שמעשה נפשע ימשיך להתקיים יום אחד נוסף"

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ זבולון אורלב, אמר בעקבות הדברים כי "זהו מעשה נפשע של המדינה שהיא מוכנה להטיל ספק בתעודת המרה תוך שהוא עובר גיור בצה"ל תחת הרבנות הצבאית הראשית שמתואמת עם הרבנות הראשית. מוטלת על כולנו חובה לפייס את כל מתגיירי צה"ל שפגענו בהם פגיעה קשה ואנושה. הפגיעה היא לא רק בהם אלא גם במגיירים".

לדברי ח"כ אורלב, "מישהו כאן מטיל גם צל על הרבנות הצבאית הראשית. מי שמשתמט מצה"ל ואיננו ממלא את חובתו הוא פוסל את הגיור של מי שממלא את אחת המצוות המובחרות. חייבים להסיר את הכתם הזה עד יום כיפור. הוועדה חייבת לקרוא לרשויות המדינה להתכנס ולהתיר את כל העננה ולתת את ההכשר המלא. אין צורך שמעשה נפשע ימשיך להתקיים יום אחד נוסף".

"חשוב שתצא הבהרה שתכיר בחוקיות הגיורים"

ראש אגף כוח האדם בצה"ל לשעבר, האלוף (במיל) אלעזר שטרן אשר נחשב לאבי תהליך הגיור הצה"לי, אמר בדיון כי הוא "מבקש שמדינת ישראל תודיעה שכל מגוירי צה"ל יוכלו לעלות לתורה ביום כיפור הזה בבתי הכנסת, זאת המשמעות היחידה. אני מודה שביום כיפור הזה קצת יותר קשה לי להיות יהודי. הכי חשוב שתצא הבהרה לא מתפתלת על ידי הרב עמאר שתכיר בחוקיות הגיורים".

"הסימן שאלה שהוטל פה זה גם של גיורי הרב גורן. אני מכיר נערה שרוצה להתגייר והתנו בכך שהיא לא תתגייס לצה"ל. זה השפלה של אנשים באופן קבוע ומתמשך. הלוואי שעם ישראל היה יודע על היהדות מה שבוגרי הגיור בצה"ל יודעים", הוסיף שטרן.