אין מדורה

ראש עיריית רעננה לתושבים: וותרו על מדורת ל"ג בעומר לטובת איכות הסביבה

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 25/04/10 00:00 יא באייר התשע

למרות שיש עוד שבוע, רוב הילדים בארץ כבר הספיקו לאגור עצים למדורת ל"ג בעומר. בתנועות הנוער ובשכונות ברחבי הארץ מתכוננים לחג בו נבלה סביב המדורות ונסגור את חלונות הבית מפני העשן הרב, זאת למרות המודעות ההולכת וגוברת לנזקים הסביבתיים הנגרמים כתוצאה מכך.


בעריית רעננה החליטו להקדים תרופה למכה. ראש העירייה, נחום חופרי, קרא השנה לתושבי העיר להימנע מקיומם של מדורות ל"ג בעומר, שלדבריו מזהמות את הסביבה. חופרי מקווה כי רעננה תהיה החלוצה בתחום ואליה יצטרפו ערים נוספות במטרה לשמור על הסביבה.


שיא בזיהום האוויר (צילום: BrianTaylor42-cc-by)


להסתפק במדורה אחת

במכתב ששלח חופרי לועדי הורים בבתי הספר כתב ראש העיר: "חגיגות ל"ג בעומר עומדות לפנינו וחלקן אף יחלו כבר בסוף החודש. אני יודע כי הילדים הגדלים על מסורת המדורות הכיתתיות והשכונתיות מחכים בקוצר רוח לחג וכבר מתחילים להיערך אליו. גם רבים מכם, ההורים, שותפים להווי המדורות ולחוויות שהן מזמנות. כראש עיר, כמנהל תיכון לשעבר וכהורה, אני מכיר הווי זה מקרוב ויודע כי פנייתי אליכם איננה קלה. מבקש אני לפנות אליכם ולבקש את עזרתכם ושותפותיכם להצעה שלא לקיים מדורות כלל וכלל ולבחור לציין את החג בדרך אחרת. וכברירת מחדל, להסתפק במדורה אחת כללית ובכך לצמצם את מספר המדורות ברחבי העיר" חופרי הוסיף כי "זהו אתגר ראשון במעלה לכולנו, ובעיקר לקהיליית החינוך ולהורים להעמיק את תודעתם של התלמידים ובני הנוער בעיר באשר לנזקים החמורים שגורמות המדורות לעיר, לקהילה, למדינה ולכדור הארץ".

מדורות ל"ג בעומר, גורמות כמדי שנה לזיהום אויר משמעותי. מדי שנה, אף נרשם בערב ל"ג בעומר שיא בזיהום האוויר ובפליטת גזי חממה בישראל. וזאת בנוסף לפגיעה בעצים ובקרקע. הדלקת המדורות בל"ג העומר היא מנהג שהתפתח בעקבות ההילולה לרבי שמעון בר יוחאי שנפטר ביום זה, ולזכר המדורות שהודלקו בפרוץ מרד בר-כוכבא וביום הניצחון.

מעיריית רעננה נמסר בתגובה לכיפה: "כאיש חינוך רואה ראש העיר את החשיבות להעמיק בילדנו את הערכים ההיסטוריים, המחברים אותנו אל שורשי המסורת והמורשת היהודית ומאמין כי ניתן לציין את מסורת ל"ג בעומר תוך שמירה על הסביבה. זוהי הזדמנות נהדרת לקיים שיח פתוח עם הילדים ובני הנוער במטרה למצוא את "שביל הזהב" בין שמירת סממני החג לבין המחויבות לשמירה על משאבי הטבע".