חוקת: דין משה כדין המנהל – על כעס, ערכיות ושליטה עצמית

יש כאלו שיצדיקו התפרצויות של זעם, בייחוד בקרב ההנהלה הגבוהה, ובצדק: הם הרי מבינים עד כמה חמור היה המעשה. אבל מצד שני, מהמנהל מצפים למשהו אחר יותר ממלכתי

חדשות כיפה זיו אלול 11/07/24 11:35 ה בתמוז התשפד

חוקת: דין משה כדין המנהל – על כעס, ערכיות ושליטה עצמית
זיו אלול , צילום: טל שחר

כעס הוא ללא ספק אחת המידות הפחותות ביותר. מדובר הרי בהיסחפות אחרי דחף הרגע, בכניעה של אינסטינקט, בריאקציה של פעולה מכעיסה, לא תמיד מתוך שיקול דעת אמיתי, או אם נדייק: באופן שרגע אחרי הכעס, ומה שנעשה בעקבותיו, בדרך כלל האדם חש מבוכה, בושה, וחרטה עמוקה על מה שהוא הרגע עשה.

ולמרות זאת, אריסטו טען שדווקא אנשים חכמים אמורים לכעוס יותר. או אם נרצה לרכך את זה קצת: אפשר להתייחס בסלחנות מסוימת לכך שאדם חכם כועס. ראשית, על פי ארבע היסודות, החכמה והכעס מקושרים לאותו המקום.

נוכל אולי להסביר זאת בשפתנו: אדם חכם מאוד, כועס על דברים משמעותיים מאוד. כי הרי זה מה שמעסיק אותו. עובד כועס על ארוחת צהרים שאיחרה בחצי שעה, מנכ"ל כועס אם עובד עשה שגיאה שמחריבה עבודה של חצי שנה.

פרשת השבוע פרשת חקת

שנית, טוען אריסטו, הכעס הוא באשמת המכעיס. שכן זו פונקציה אנושית בסיסית. ומי שגרם לטריגר – לו יש את האשם והאחריות.

פרשת השבוע מספרת על משה, גדול הנביאים, העניו מכל האדם, שיתכן ועל פי רום דרגתו, הייתה עליו תביעה עדינה ודקה על כעס שהוא לא אמור היה לכעוס. עת העם דרש ממנו מים, ובצורה לא הוגנת, משה הוכיח אותם "שמעו נא המורים, המן הסלע הזה נוציא לכם מים?" ועל כך הוא נתבע.

רבי יצחק עראמה מסביר כי אף אם נקבל את עקרונותיו של הפילוסוף הגדול, מגדולי ישראל יש תביעה ודרישה לסטנדרטים אנושיים גבוהים יותר. משה נתבע שלא לכעוס משום שאלוקים מצפה למשהו אחר. "הקדוש ברוך הוא מדקדק עם צדיקים כחוט השערה." זה לא שלאדם הפשוט מותר לכעוס, אבל כאשר אדם גדול עושה את זה, התביעה עליו הוא הרבה יותר גדולה. אינו דומה ש.ג. שמועד בתפקידו, לאלוף בצה"ל שמועד.

אם יורשה לנו להקביל ענייני חולין לקדושה, כל מנכ"ל או אדם בעמדה בכירה נדרש לתכונה הזו. התפקיד מחייב והמעמד מחייב. העובדה כי יש לנו סמכות ואחריות, הן על מוצר והן על אנשים, תובעת ממך שלא להתנהג עוד כתמול שלשום.

פרשת השבוע פרשת חקת

מנכ"ל אינו רק תואר מקצועי, טייטל, כיסא מנהלים או רכב מנהלים, מנכ"ל פירושו של דבר להיות אדם אחר. ערכי יותר, מוגבל יותר, שולט על עצמו יותר.

אתה עכשיו אדם אחר, מסתכלים עליך, לומדים ממך, מושפעים ממך. כן זה מגביל – אבל אם אתה רוצה את התואר, עליך לכבד אותו בדיבורים ובמעשים. הכעס כמו כל מידה צריך לאזן, למדתי כלל שאני מנסה ליישם לא תמיד בהצלחה, "עשה פני כועס", מהפנים אתה לא כועס אבל לפעמים זה דרוש כדי להעביר מסר לעובדים ובכלל.

לכעוס אולי, אם כן לעשות את זה בצורה נכונה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".