שבת שלפני תשעה באב: כך תדאגו שלא יישאר אוכל בשרי משבת

מיד בצאת השבת הקרובה יחזרו לתוקף מנהגי האבלות, ובהם המנהג שרווח בכל עדות ישראל בשבוע של תשעה באב: לא לאכול בשרי. אז מה עושים כדי לא להישאר עם אוכל בשרי במקרר אחרי השבת?

חדשות כיפה גילעד גולדברג, חדשות כיפה 08/08/24 13:46 ד באב התשפד

שבת שלפני תשעה באב: כך תדאגו שלא יישאר אוכל בשרי משבת
שלא יישאר בשרי במקרר, צילום: brizmaker,Shutterstock

עם הישמע הגונג בשעה 20:09 במוצאי שבת, יחזרו כל עדות ישראל לנהוג מנהגי אבלות, מי בעקבות תשעת הימים ומי בעקבות שבוע שחל בו תשעה באב. המנהג המוכר שבהם, לא לאכול בשרי בימים אלו, ינהג ברוב הקהילות עד יום רביעי, י' באב, בחצות. כיוון שחייבים להיות מוכנים לעניין כבר בהכנות לשבת הקרובה, ריכזנו עבורכם את כל הטיפים איך לעשות את זה נכון.

1. השיטה המרוקאית. בשבת הזו זה לגיטימי, גם אם את מאלה "שנחות בקבר": לדחוף לאנשים את האוכל. להעמיס לאורחים את הצלחות עד תום, ומיד כשהם מסיימים למלא להם את הצלחת בשנית. לא לתת לפה של אף אחד לנוח, העיקר שלא יישאר פירור בשרי שייאלץ להיארז בסוף ולמצוא את מקומו בחזרה למקרר, או במילים אחרות: בפח. אז תאכלו, כפרה עליכם.

2. הקפאה. כבר עשיתם את הקניות? טיגנתם את הבצל של הקציצות? נזכרתם מאוחר מידי? תמיד אפשר להקפיא מראש. להקפיא את מה שעמד על הפלטה במשך כמה שעות במצטבר במהלך השבת זה קצת פחות הולך, אבל שניצלים שרק טוגנו ומיד נכנסים למקפיא יכולים לצאת ממנו ממש כמו חדש. אז עזבו הכל, ורוצו להקפיא.

3. ארוחה חלבית. כן, זה נשמע קצת מגוחך, כשיש לפנינו עוד שבוע שכולו ארוחות חלביות, אבל יכול להיות שזה הפיתרון שימנע מכם לזרוק את כל הפולקעסים לפח: הכינו ארוחה חלבית. אנחנו כבר לא בשלב שצריך לפרט לכם מה ארוחה כזו יכולה להכיל, מלזניות ותפו"א מוקרמים ועד בליצ'סים ופנקייקים, האפשרויות פתוחות בפניכם. והכי כיף - לא צריך לפחד שייזרק.

ארוחה חלבית

ארוחה חלבית צילום: Taylan Secil,Shutterstock

שבת שלפני תשעה באב

4. חיות מחמד. בניגוד לחגים אחרים, שבהם האיסור הוא גם על חיות המחמד שלכם (כן פסח, אנחנו מסתכלים עליך), בתשעת הימים מדובר במנהג שלא מחייב חתלתולים. את נתח האסאדו המקסים שהכנתם לכבוד השבת ולא סיימו אותו כיוון שהיו יותר מידי סלטים, אפשר תמיד להביא גם לרקסי שיסיים, וכך להשאיר את המצפון נקי. רק תיזהרו שזו לא תהיה דודה מרים.

5. היערכות. מה שנכון לגבי כל שבת, נכון במיוחד בשבת כזו. ספרו בדיוק כמה אנשים יש בביתכם השבת, חשבו אחד לאחד כמה כל אחד אוכל, הקצו למתבגרים יותר מהממוצע כמובן, ועשו הכל כדי לא להגיע למצב שנשאר.