מדיני שלושת השבועות בקצרה

הרב י"ץ רימון פורש בפנינו בקצרה את דיני שלושת השבועות.

חדשות כיפה הרב רימון 25/07/05 00:00 יח בתמוז התשסה

א. ראוי לכל אדם שיהא דואג ומיצר על החורבן (שו"ע, או"ח, א), ובפרט בימים אלו ובתקופה בה אנו נמצאים כעת.

ב. אין לעשות ריקודים ומחולות בימים אלו (מג"א תקנ"א) ואין ללכת לאירועים של שמחה. לכן, אין ללכת להצגה או לקולנוע בימים אלו. כמו כן, יש לשמור על אווירה של כובד ראש ורצינות מיוחדת. רצוי להימנע משמיעת מוזיקה מרדיו או מטייפ. אמנם, אם שומעים מנגינה אגבית (כמו בתוך פרסומת ברדיו וכד' או מוסיקת רקע שקטה), יש מקום להקל, אך בתשעת הימים יש להחמיר גם בכך.

ג. בתשעת הימים אין לובשים בגד מכובס, וספרדים נוהגים בכך רק בשבוע שחל בו תשעה באב (תקנ"א, ג). אמנם, ניתן להקל בכמה דברים:

1. אם לבש את הבגד קודם, אפילו לשעה בלבד, יכול ללובשו בתשעת הימים. לכן, רצוי שכמה ימים קודם יחליף חולצות בצהרים, כך שיהיו לו חולצות שלבש חצי יום.

2. בגדים המלוכלכים תדירות מזיעה (כגון גרביים ותחתונים) - ניתן להקל להחליף.

3. החלפת מדי ב' מותרת, כי אלו בודאי בגדי לכלוך (אמנם יש להשתדל להחליף רק כשיש ממש צורך).

4. לכבוד שבת נהגו להקל.

ד. רחיצה: רחיצה אסורה בתשעת הימים, והספרדים נוהגים בכך רק בשבוע שחל בו תשעה באב (תקנ"א, טז). במציאות שלנו שחם מאוד, והרחצה שלנו איננה לתענוג אלא לניקיון, ניתן להקל במקלחות. אולם, יש לצמצם בכמות המקלחות, באורך המקלחת ובאופי המקלחת (מים קרים או פושרים, וללא תכשירים מענגים). בערב שבת חזון יש להקל אף ברחיצה בחמין, כי זו מצווה לרחוץ בערב שבת (עיין שו"ע ר"ס).

ה. הליכה לים או לבריכה:בשלושת השבועות אין איסור רחצה, ואם כן אין איסור מצד הדין בהליכה לים או לברכה ואין איסור לטייל. אולם, יש לשקול שני גורמים:

1.שמחה - ולכן תלוי הדבר האם הולכים לרחצה, או שמא הולכת קבוצה של חברים לאירוע של שמחה.

2. סכנה - צריך לדאוג שלא יהיה סיכון מיוחד החריג ממצבו הרגיל של האדם.

בתשעת המים ממעטין בשמחה, וכן יש איסור רחצה, ולכן יש להימנע מלהליכה לים או לטיולים (ובמקרים חריגים יש להתייעץ עם מורה הוראה).

ו. בתשעת הימים אין אוכלים בשר. אמנם, בסעודת סיום מסכת הדבר מותר (רמ"א, תקנ"א, י).