אולי יש לך אלטרנטיבה לנישואין?

בבחירה בין קצינים דתיים לאנשי משפחה רבקה שמעון בוחרת ללא ספק באפשרות השניה.

חדשות כיפה רבקה שמעון 24/11/08 00:00 כו בחשון התשסט

אולי יש לך אלטרנטיבה לנישואין?

שאלה זו הציגו בפני שתי נערות חמד צעירות ודתיות בהבעת פנים דרוכה מלאת תחנונים, בעקבות השתתפותי בפאנל שדן בנושא נישואין בגיל צעיר שנערך בביהכנ"ס ידידיה בירושלים.

למה את מתכוונת? שאלתי אחת מהן. אם שפר עליך מזלך והכרת כבר בחור דתי נחמד שאת אוהבת אותו, לאיזו אלטרנטיבה את מצפה? למה לא תתחתנו?

אי אפשר להתחתן בגיל צעיר, נענו לי בנות שעמדו סביבי. יש בעיות כלכליות ורוצים ללמוד, ובכלל... אולי יש לכם להציע לנו משהו אלטרנטיבי, במסגרת ההלכה?

מה למשל? שאלתי. היא נאלמה דום.

בצאתי מן האולם הגדול פנה אלי בדברים דומים בחור צעיר. כל מה שדברתם פה בערב לא קשור אלי אמר לי. אין לי תכניות להתחתן לפני גיל עשרים ושמונה לערך. אני מתכנן לסיים את לימודי בישיבה, להתגייס לצבא, להיות קצין, לטייל אחר כך בעולם. מה בוער לי? את אומרת שאני כרווק לא אדם שלם? אני מודיע לך שאני אדם שלם מאד, טוב לי ואני מאושר. מה אתם רוצים ממני? מה רע לי?

אז אני מבינה שאין לך קשר עם בנות, בינתיים? אני שואלת.

למה לא? ענה לי בבטחה, יש, גם יש.

אז אתה לא שומר נגיעה אם כך?

נכון, אני לא שומר, וגם כל מי שאת רואה סביבי פה מתנהג כמוני.

מן הקבוצה שלידו חרגה נערה צעירה. היה לי חבר שחשבתי שאני אתחתן אתו, וכמובן התנשקנו. בסוף לא יצא לנו להתחתן. אז מה אני יכולה לעשות?

עם כמה בחורים את מתכננת להתנשק? שאלתיה. היא נבוכה, ואני מודה - גם אני. לא הייתי מעלה בדעתי שאי פעם אציג שאלה כזו באזני נערת חמד דתייה העומדת מולי במעגל חבריה.

העליתי את הנושא לדיון באזני בחור חוזר בתשובה ורעייתו שהיא מבית שומר מצוות.

הם לא דתיים פסק באזני נחרצות הם פשוט אנשים עם כיפה אמרה רעייתו בנסותה לפייס. אז איזה מין דתיים הם? מחליטים מראש לזלזל בנושא שהוא עצם קדושת החיים בעם ישראל.... התריס בפני. כאב לי. הויכוח שהתנהל בביתנו לא הביא אותנו לשום מקום, ואני נותרתי עם תחושה קשה ומתסכלת של אובדן דרך.


פחות קצינים יותר נשואים (צילום: kikasso-cc-by)


זה נכון שהחברה המערבית דוחה את המבנה המשפחתי לשלב מאוחר יותר בחיים.זה גם נכון שחברה זו מציעה אלטרנטיבות לנישואין והקמת משפחה. אבל עם ישראל אמור לחנך את ילדיו לראייה של ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש, לפחות במסגרות של ישיבות הסדר ואולפנות. איפה עוד ניתן להעביר את המסר היסודי הזה, הבסיסי כל כך,המהותי לבניית עם ישראל?

אחד הבחורים, שניכר על פניו שהוא בוגר ישיבת הסדר. הציג שאלה מאתגרת לרבנים בפאנל. אתם הרבנים מחנכים אותי לדחות את גיל הנישואין מתוך אידיאל שאתגייס לצבא, אהיה קצין, אלמד באוניברסיטה. מה אתם מצפים ממני שאעשה? במה עלי לבחור? איך אני אמור להתמודד במקביל עם נישואין , פרנסה וכדו? מה עלינו לעשות? על מה לוותר?

לצערי, נראה לי שהרבנים והמחנכים בישיבות לא נתנו מספיק את דעתם על הנושא. הרי ברור שכל בחור בריא בנפשו מתעורר אצלו היצר בגיל ההתבגרות . מה הוא אמור לעשות? האם לימוד התורה והצבא והלימוד האקדמאי מספקים מחסום ליצר או לרגשות הרומנטיים מול אותה חברה שהכיר במסגרת בני עקיבא? ברור שלא.

ומה בינתיים עושות בחורות צעירות שמעוניינות להתחתן? הרי בחור בן עשרים ושמונה יכול להתחתן עם צעירה יותר, בעוד שבחורה שבגרה- מספרם הפוטנציאלי של הבחורים שהיא עשויה להינשא להם הולך ויורד!

אני מציעה פה שינוי בגישה וחשיבה מחודשת למחנכים ולהורים. אם לבחור בין מתירנות מינית ואלטרנטיבות לנישואין לבין היות קצין, או הארכת השהות בישיבה ואקדמיה, אז אולי הגיע הזמן להתנהג בהגינות, לא לטמון את הראש בחול, ולומר- רצוי שנהיה ממלכת כוהנים וגוי קדוש. אין זה אומר שאנחנו הופכים להיות חרדים. אין זה פוסל את השתתפותנו בכל מה שקורה פה במדינה, בזמן זה או אחר. אבל בתור חברה תורנית, על מוסדותיה, לא יכול להיות שנרמה את עצמנו ונעלים עין מעברות על איסורי תורה מהותיים כל כך, שאנו במו ידינו, עם כל האתגרים שאנו מציבים בפני צעירינו, מביאים להם.