סאגת מינוי נשיא העליון: השר יריב לוין מציע פשרה חדשה לבג"צ

שר המשפטים יריב לוין פנה בהצעת פשרה חדשה בנוגע למינוי נשיא בית המשפט העליון. על פי ההצעה, השופט יוסף אלרון יכהן בתפקיד במשך שנה עד לפרישתו, ואחריו יכהן השופט יצחק עמית כנשיא

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/24 17:39 כב באב התשפד

סאגת מינוי נשיא העליון: השר יריב לוין מציע פשרה חדשה לבג"צ
יריב לוין ועוזי פוגלמן, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

סאגת הסיניוריטי ומינוי נשיא העליון: שר המשפטים יריב לוין פנה לבית המשפט העליון בהצעת פשרה בנוגע למינוי נשיא העליון. בהצעתו, מבקש לוין שהמועמד בו הביע תמיכה, השופט יוסף אלרון, יכהן בתפיקד נשיא בית המשפט העליון לשנה עד לפרישתו בספטמבר 2025. עם תום כהונת אלרון, יחל השופט יצחק עמית לכהן מיד אחריו. ההצעה מגיעה לאחר חוסר הסכמה ממושך בוועדה לבחירת שופטים וערב הדיון בבג"צ על הנושא.

הצעת פשרה גם במינוי שלושה שופטים נוספים לעליון

עוד בהצעתו של השר לוין, הצעה לאשר שלושה מועמד לפיהם אחד יהיה "שופט ליברל" על פי הסכמת רוב נציגי מערכת המשפט, השני "שופט שמרן" שיוסכם על פי הצעת רוב נבחרי הציבור בוועדה למינוי שופטים ואילו השופט השלישי יהיה שופט מחוזי שייבחר "בהסכמה בין כלל חברי הוועדה". את מכתבו חתם לוין בפנייה: "אני מבקש להביע את תקוותי כי הצעת פשרה הוגנת זו תענה בחיוב, בדרך שתאפשר את ביצוע המינויים בהסכמה רחבה ומתוך כבוד הדדי בין כלל רשויות השלטון. זו חובתנו בעת הזו".

הצעת הפשרה של שר המשפטים יריב לוין

הצעת הפשרה של שר המשפטים יריב לוין צילום: ללא

התנועה לאיכות השלטון נגד הצעת הפשרה: "ניסיון להכניס צלם להיכל"

בתגובה להצעה הגיבה התנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"צ בנוגע למינוי נשיא העליון, ודחתה את הפשרה: "התנועה לאיכות השלטון, העותרת, דוחה מכל וכל את "הצעת הפשרה" של שר המשפטים: "ניסיון שקוף לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון".

יושב ראש התנועה עורך הדין אליעד שרגא הוסיף: "הצעתו של השר לוין חושפת את כוונותיו האמיתיות. לא פשרה ולא הסכמה רחבה, אלא ניסיון ברור להשתלט על מערכת המשפט ולהחליש את בית המשפט העליון. זה נסיון להכניס צלם להיכל ולהחזיר בדלת הראשית את ההפיכה השלטונית בזמן מלחמה".