חוק שלילת אזרחות ממחבלים לא יוצא לפועל - ויש את מי להאשים

קלמן ליבסקינד חושף כי המערכת הביטחונית והמבצעת מסרבת לציית לחוקים שהעבירה הרשות המחוקקת, זאת על אף בקשות ודרישות חוזרות ונשנות. הסוגייה במחלוקת: שלילת אזרחות למחבלים תושבי ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/24 10:28 יט באב התשפד

חוק שלילת אזרחות ממחבלים לא יוצא לפועל - ויש את מי להאשים
המחבלים יוצאים מהכלא, צילום: Jamal Awad/Flash90

לפני שנה וחצי חוקק חוק למאבק בטרור ברוב עצום של 94 ח"כים. החוק קובע כי ניתן יהיה לשלול תושבות/ אזרחות מכל מחבל ישראלי. אלא כפי שחושף העיתונאי קלמן ליבסקינד, מערכת הביטחון לא ששה לשתף פעולה עם החוק הזה. על אף שיש בידי השב"כ, אמ"ן ומשרד הביטחון, את הרשימה המדויקת הכוללת כ-800 מחבלים שיש לשלול את זהותם, המערכת הביטחונית מסרבת לציית לחוקי הכנסת.

גלנט והלוי

גלנט והלוי, צילום: איתי קדם

זריקת אחריות של המערכת הביטחונית ואי ציות לרשות המחוקקת

ליבסקינד מגולל את סיפור השתלשלות החוק, ומספר על התדהמה שאחזה בחברי הכנסת כשזכו להתעלמות מוחלטת כשביקשו את הרשימה המדויקת של המחבלים, על מנת שיוכלו ליישם את החוק. השב"כ טען כי אינו יכול למסור כיוון שהרשימה נאספה על ידי אמ"ן וזוהי סמכותו, בצה"ל בכלל לא טרחו להגיע לשום דיון בנושא, וגלנט התעלם שוב ושוב מהמכתבים שנשלחו לו על ידי חברי הכנסת ושר הפנים.

אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל. ארכיון

אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל. ארכיון, צילום: חסן ג'די, פלאש 90

המערכת הביטחונית מסבירה

מלשכת שר הביטחון נמסר: "בהתאם לחוק, העברת מידע על אזרחים ישראלים שהורשעו במעשי טרור נמצאת בסמכות השב"כ". מהשב"כ בתגובה: "השב"כ אינו מתייחס לנאמר בדיונים סגורים. בצד האמור יובהר כי המידע הנדרש לשם הפעלת סמכותו של שר הפנים נאסף ומנוהל על ידי רשויות אחרות, ובהתאם גם הבאתו בפני השר צריכה להיעשות על ידן".

דובר צה"ל בתגובה: "צה"ל מסר את הנתונים שברשותו כפי שנדרש, לגורמים הרלוונטיים. נדגיש כי היעדרות צה"ל מהדיונים תואמה ואושרה מראש בצירים המקובלים. הבקשה לשחרור מהדיונים המדוברים הגיעה מאחר שצה"ל אינו צד בקבלת ההחלטות באשר לשלילת אזרחויות".

ראש השב"כ והרמטכ"ל הלוי

ראש השב"כ והרמטכ"ל הלוי, צילום: דוברות שב"כ

הולכים לבג"ץ? "מביך במיוחד"

"אם לא יקרה משהו בלתי צפוי" מסכם ליבסקינד את הסאגה, "ההתנהלות המביכה הזו של מערכת הביטחון, אוטוטו שנה לטבח 7 באוקטובר, שנה וחצי אחרי חקיקת החוק בתמיכה ענקית של 94 ח"כים - תתגלגל לבג"ץ. וכפי שדייק ח"כ הלוי במכתבו אל שר הביטחון ואל הרמטכ"ל: 'צו המורה בשעת מלחמה ליישם חוק אשר נועד להיאבק בטרור, יהיה צו מביך במיוחד'".