6 מיליון שקלים: כתבי אישום חמורים נגד עוזרו של הנשיא לשעבר

פרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד זאב דולינסקי, שכיהן כעוזר נשיא המדינה דאז ראובן ריבלין, בגין עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון; ונגד ניסים כהן, שכיהן כעוזר פרלמנטרי של חבר הכנסת דאז יצחק וקנין ובהמשך כנהגו של וקנין כשר לשירותי דת, בגין עבירות של לקיחת שוחד והלבנת הון

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/24 14:07 כט בתמוז התשפד

6 מיליון שקלים: כתבי אישום חמורים נגד עוזרו של הנשיא לשעבר
שוחד, אילוסטרציה | , צילום: Chaim Goldberg,Flash90

דולינסקי לקח שוחד בסכום כולל של מעל 6 מיליון שקלים, וכהן לקח שוחד בסכום כולל של עשרות אלפי ש"ח. כתב האישום מייחס ל-13 נאשמים נוספים עבירות של מתן שוחד, תיווך לשוחד, הלבנת הון ועבירות נוספות.

פגישות עם בכירים בכנסת ומכתבי המלצה

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד עידו נולמן מפרקליטות מיסוי וכלכלה, בעת שדולינסקי שימש עוזרו הבכיר של ראובן ריבלין בתפקידיו כחבר כנסת, יו"ר הכנסת, וכנשיא המדינה, הוא פעל יחד עם אדם שוסטר, חברו מילדות ויזם עסקי, לקידום מיזם שיווק בינלאומי של חיסוני צהבת ומיזם עסקי בתחום הקנאביס הרפואי. בין השניים הוסכם כי בתמורה לסיועו של דולינסקי לקידום המיזמים, תוך שימוש בתפקידו ובמעמדו, הוא יהיה זכאי לקבל מחצית מהרווחים. דולינסקי העמיד עצמו לרשות ענייניהם העסקיים הפרטיים שלו ושל שוסטר באופן תדיר ובלתי מובחן מתפקידו הציבורי.

כך, בין היתר, דולינסקי סידר לשוסטר פגישות במתחם הכנסת עם עובדי ציבור, נבחרי ציבור, אנשי עסקים ומשקיעים; סידר לשוסטר השתתפות בישיבות ועדות הכנסת; וניסה להחתים שרים על מכתבי המלצה עבור שוסטר. זאת, תוך הסתרת מעורבות העסקית בפני נבחרי ועובדי ציבור שפנה אליהם. כמו כן דולינסקי קישר והפגיש את שוסטר עם משלחות בינלאומיות ואנשי עסקים שביקרו בבית הנשיא, ואף הציג עצמו כיועץ עסקי באחת החברות של שוסטר, לצד היותו יועץ לנשיא המדינה. עבור קידום מיזם החיסונים, דולינסקי לקח שוחד בסכום של 6 מיליון שקלים.

קבלה במרמה לקורס הכנה למבחני רישוי ברפואה

במקרה אחר, דולינסקי ונאשם נוסף ביקשו בצוותא תשלום שוחד של 100,000 שקלים מאדם אחר בעבור שימוש בתפקידו הציבורי וקשריו של דולינסקי, על מנת לסייע לקדם הקמת מפעל למחזור פסולת.

בנוסף, דולינסקי, בעת ששימש יועץ לנשיא המדינה, לקח שוחד בסכום כולל של אלפי שקלים. זאת, תוך שימוש בתפקידו הציבורי וקשריו תמורת קידום פניות מצד נאשמים אחרים, אנשים פרטיים, שחלקם פעלו לקידום עניינם של אחרים. הפניות עסקו בנושאי קבלה לקורסי הכנה למבחני רישוי ברפואה, קבלת אשרות כניסה לישראל, התמחות ברפואה, בקשות חנינה, מעבר מבחני רישוי ממשלתיים, קידום הקמת תחנת דלק על שטחו של אחד הנאשמים, ועוד.

שוחד תמורת הסדרת מעמד בישראל ואשרות כניסה

עוד לפי כתב האישום, הנאשם ניסים כהן, עת ששימש כיועץ פרלמנטרי של חבר הכנסת יצחק וקנין ובהמשך כנהגו של וקנין כשר לשירותי דת, לקח שוחד של עשרות אלפי שקלים. זאת, בעבור שימוש בתפקידו הציבורי וקשריו תמורת קידום פניות מצד נאשמים אחרים, אנשים פרטיים, שחלקם פעלו לקידום עניינם של אחרים. הפניות עסקו בנושאי קבלת מעמד בישראל, אשרות כניסה לישראל, מעבר מבחני רישוי ממשלתיים, הקלות מול רשויות המס, ועוד. במסגרת פועלו של ניסים כהן לקידום פניות כאמור, פנה בין היתר, אל שר הפנים, שר הבריאות, שר הביטחון ועובדי ציבור נוספים. התיק נחקר על ידי יחידת יאח"ה שבלהב 433, משטרת ישראל.