23 כלבים ניצלו ברגע האחרון: משרד החקלאות באזהרה חמורה

בעוד רבים מאיתנו מתכננים את החופשה הקרובה, עולה השאלה - מה עושים עם חיית המחמד האהובה? פנסיון לכלבים נשמע כמו פתרון מושלם, אך משרד החקלאות מזהיר: לא כל מה שנוצץ הוא זהב.

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/07/24 20:34 כה בתמוז התשפד

23 כלבים ניצלו ברגע האחרון: משרד החקלאות באזהרה חמורה
צילום: shutterstock

מפקחי משרד החקלאות בשיתוף פעולה עם משטרת מגדל העמק פשטו על בית פרטי ברמת ישי, ששימש כ"פנסיון" אילוף לכלבים ללא רישיון עסק ובו תנאי החזקה מחפירים. במסגרת הפעילות, מפקחי המשרד חילצו 23 כלבים שמצבם הבריאותי היה ירוד וחלקם הוזנחו במשך תקופה ארוכה. לנוכח זאת, משרד החקלאות קורא לבעלי הכלבים לבדוק את רישיון העסק ואת התנאים במקום טרם השארת הכלב בפנסיון.

הכול התחיל מתלונות שהתקבלו במוקד העירוני על אחזקת כלבים בפנסיון בתנאים לקויים, וכן על כלבים שבורחים מהפנסיון ונכנסים לשטח מגוריהם. בהגעת מפקחי המשרד למקום, נמצא חלל צפוף, מלוכלך ומוזנח, מלא בשתן וצואה, ללא מרבצים, ללא מזון וכלי מים מלוכלכים. במקום נמצאו 23 כלבים גזעיים ומעורבים, בגילים שונים. הכלבים ככל הנראה חוו הזנחה ממושכת, הם נמצאו במצב גופני ירוד, העור והפרווה שלהם מזוהמים כתוצאה מההפרשות שנותרו בחלל החדר, הפרווה מלוכלכת, מלאה בקוצים, ובראסטות. על הכלבים נמצאו פציעות שונות בכל חלקי הגוף, צלקות כתוצאה מזיהום ושכיבה על הפרשות וצואה, נשיכות, ריריות גדושות כתוצאה ממצב בריאותי לא טוב וסימני לחץ, טפילי עור, הפרשות מהעיניים והאוזניים, קצוות אוזניים אכולות כתוצאה מזבובים והתקרחויות. חלק מהכלבים הוחזקו בכלובים קטנים לגודלם, בטענה שהם אגרסיביים. הכלבים שלא הוחזקו בכלובים יכלו לצאת לחצר הבית ומשם לצאת בקלות משטח הפנסיון, הן דרך בורות גדולים שפערו הכלבים לשטח הבתים השכנים, והן בקפיצה מעבר לגדרות הבית.

עד מהרה, הוחלט על ידי גורמי המקצוע ביחידה לרווחת בעלי חיים במשרד החקלאות כי, יש לפנות את הכלבים שנמצאו במקום. מבדיקה שערכו במשרד, כ-10 כלבים שייכים לבעלים שככל הנראה הושארו בפנסיון אצל החשוד, חלקם למספר ימים, וחלקם למספר חודשים; ארבעה כלבים לא רשומים, והיתר בבעלות החשוד. לנוכח הממצאים שנמצאו גורים גדולים, וכן נמצאו כלבים לא מעוקרים או מסורסים – כולם בחלל אחד ללא הפרדה, עלה החשד כי החשוד גם הרביע את הכלבים שהיו במקום.

לטענת החשוד, שהזדהה כמאלף כלבים, במקום הוחזקו הכלבים שאילף בעיקר בשעות הלילה. כמו כן, הוא החזיק במקום כלבים לא מחוסנים שנאספו מהרחוב, במטרה להביאם לאימוץ. הכלבים שחולצו נשארו להמשך שיקום במתקן המוגן של משרד החקלאות. כנגד בעל הפנסיון נפתחו הליכים פליליים.

לדברי ד"ר אילת שמואלי, רופאה וטרינרית באגף רווחת בעלי חיים בשירותים הווטרינריים שבמשרד החקלאות: "המקרה הנידון הוא דוגמה קלאסית לניצול בעלי חיים תמימים ובעליהם לבצע כסף. הרי ברור כי כלב שאינו מוחזק כראוי, ואינו בריא – לא ניתן לאלפו. כמו גם, הדבר לא אמור להיעשות בשעות הלילה, כאשר הכלב אמור לישון. ככלל, השארת הכלבים בלי מספיק מים ואוכל, בתוך ההפרשות של עצמם ולצד כלבים לא מחוסנים, וכן החזקתם ללא ליווי רפואי מעלים את הסיכון להפצת מחלות ומסכנים את בעלי החיים ובני האדם שבסביבתם. לכן, וודאו תמיד שאתם משאירים את הכלבים שלכם במקום בו הם מוגנים ודואגים להם, חשוב לוודא כי למקום יש רישיון עסק, ולבדוק את מצבם של הכלבים האחרים השוהים במקום. אם עולה החשד לפגיעה ברווחתם, דווחו למוקד משרד החקלאות הזמין בכל שעות היממה בטלפון *6016".