עבד כטייח באשקלון, התעמת עם סינוואר | מי היה איסמעיל הנייה

שרד ניסיונות התנקשות והיה ממובילי עסקת שליט: מנהיג חמאס איסמעיל הניה שחוסל בביתו בלב טהרן, ידע בעברו חיכוכים עם סינוואר, והמשיך לשלוט ברצועת עזה למרות דרישת אבו מאזן | פרופיל

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/07/24 10:49 כה בתמוז התשפד

עבד כטייח באשקלון, התעמת עם סינוואר | מי היה איסמעיל הנייה
הנייה, צילום: Anas-Mohammed,Shutterstock

מנהיג ארגון הטרור חמאס איסמעיל הנייה, שחוסל הלילה (ד') בתקיפה לעבר ביתו בטהרן, נולד ברצועת עזה, במחנה הפליטים שאטי, בשנת 1962. בנעוריו עבד כטייח באשקלון. בשנת 1997, שנת שחרור השייח' יאסין מהכלא, הנייה התמנה להיות ראש לשכתו. במהלך האינתיפאדה השנייה, ב2003, הנייה שרד ניסיון חיסול של צה"ל, ונפצע קלות בכתפו. ב-2006 הוא נבחר להיות ראש הרשות הפלסטינית, כאשר תנועת חמאס גברה על פת"ח. באותה שנה שרד ניסיון התנקשות מצד פעילי פת"ח, אך אחד משומריו נהרג, ובנו נפצע.

שנה לאחר מכן, אבו מאזן הודיע על פיטורי הנייה, עקב העימותים בין חמאס לפת"ח ברצועת עזה, אך ארגון הטרור לא השלים עם ההחלטה, וחמאס המשיך לשלוט ברצועה. במהלך כהונתו, התחולל מבצע עופרת יצוקה, שם מיעט להסתובב בפומבי, והסתתר מחשש לחייו. הנייה נמנה גם עם מובילי עסקת שליט, שבמהלכה שוחררו 1,027 מחבלים פלסטיניים תמורת החייל החטוף גלעד שליט.

איסמעיל הנייה

איסמעיל הנייה, צילום: Abed Rahim Khatib,Flash90

בשנת 2017 נבחר מנהיג חמאס הנוכחי ברצועת עזה, יחיא סינוואר, והחליף את הנייה, מה שגרם לדיווחים על מחלוקות וחיכוכים בין השניים. לאחר מכן, החליף את ח'אלד משעל כראש הזרוע המדינית של חמאס ועבר לקטאר. חיל האוויר הישראלי ניסה להתנקש בו על ידי הפצצת ביתו ברצועה, אך הוא לא שהה בבית באותו זמן. שלושת בניו חוסלו ברצועה במלחמת ''חרבות ברזל''.

לוחמי צה"ל ברצועת עזה

לוחמי צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

הבוקר כאמור חוסל הנייה בביתו בטהרן כשטיל שוגר לתוך חדרו, לפי הדיווחים, ממדינה מחוץ לאיראן. מי שכרגע מנהיג את חמאס ברצועה הוא יחיא סינוואר. נקווה כי השניים יפגשו בקרוב מאוד במעונו המעודכן של הנייה.