מנסח רוח צה"ל: תשאירו את הניצחון לכדורסל - הוא לא אחד מהערכים שלנו

פרופסור אבי שגיא, ממנסחי רוח צה"ל תועד כשהוא מסביר כיצד מנע את הכנסת ערך הניצחון לרוח צה"ל: "אם ניצחון עומד בקריטריון של הגנה עצמית - טוב, ואם לא - נשתמש בניצחון למשחקי כדורסל ושחמט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/07/24 12:59 כד בתמוז התשפד

מנסח רוח צה"ל: תשאירו את הניצחון לכדורסל - הוא לא אחד מהערכים שלנו
לוחמים במסע כומתא, צילום: Edi Israel,FLASH90

ניצחון מוחלט? פרופסור אבי שגיא, ממנסחי רוח צה"ל תועד השבוע בשיחת זום בפודקסאט של טובי פולק כשהוא מסביר כיצד מנע מהרמטכ"ל יחד עם מנסחי רוח צה"ל את הכנסת ערך הניצחון לתוך מסמך רוח צה"ל. "ניצחון אינו מצדיק הפעלת כוח. אם ניצחון עומד בקריטריון של הגנה עצמית - טוב, ואם לא - נשתמש בניצחון למשחקי כדורסל ושחמט" העיד שגיא.

"לא. ניצחון איננו תכלית ההגנה על אזרחי מדינת ישראל'

"בשנת 2000, כשניסחנו את הקוד האתי היה רמטכ"ל שלא מופיע בראש חוצות, שאול מופז, שביקש להכניס לתוך מסמך רוח צה"ל את הערך היסודי של "ניצחון". המשיך שגיא. "חבורת המנסחים שאני הייתי אחד מהם אמרה לו: 'לא. ניצחון איננו תכלית ההגנה על אזרחי מדינת ישראל'. תכלית צה"ל כאן כצבא ההגנה לישראל".

ניצחון - חריגה מגבולות המוסר

שגיא ציין כי חבורת המנסחים השיגה פשרה מול הרמטכ"ל והכניסה את ערך "הדבקות והחתירה לניצחון", לא לפני שביצעה ווידוא הריגה בערך ודאגה לרוקן אותו מכל משמעות. "התפשרנו איתו והכנסנו ערך של דבקות במשימה וחתירה לניצחון. כשקוראים את תוכן הערך - זה בעיקר דבקות במשימה. כאשר ממשלת ישראל משתמשת במונח ניצחון היא חרגה מגבולות המוסר".