מהפכה: בדיקת דם חדשה מזהה 90% מהמקרים המוקדמים של אלצהיימר

האם אפשר לגלות מחלת אלצהיימר באמצעות בדיקת דם פשוטה? מחקר חדש מראה שכן. המטרה להגיע לבדיקה פשוטה וזולה שתאתר את המחלה כמה שיותר מוקדם

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/07/24 16:30 כג בתמוז התשפד

מהפכה: בדיקת דם חדשה מזהה 90% מהמקרים המוקדמים של אלצהיימר
בדיקת דם, צילום: Billion Photos,Shutterstock

מחקר פורץ דרך שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי JAMA Neurology מצביע על התקדמות משמעותית באבחון מוקדם של מחלת אלצהיימר. צוות חוקרים בינלאומי בראשות מדענים מאוניברסיטת לונד בשבדיה פיתח בדיקת דם חדשנית המסוגלת לזהות סימנים מוקדמים של המחלה בדיוק של כ-90%.

הבדיקה החדשה, המכונה "ציון הסתברות אמילואיד", משלבת שתי בדיקות דם נפרדות: האחת מודדת רמות של חלבון טאו מזורחן 217 (p-tau217), והשנייה בוחנת את היחס בין שני סוגים של חלבון אמילואיד. שילוב זה מאפשר לזהות בדיוק רב את הנוכחות של משקעי אמילואיד וטאו במוח - סימנים מובהקים של מחלת אלצהיימר.

דיוק מרשים לעומת שיטות אבחון מסורתיות

המחקר, שכלל 1,213 משתתפים בגיל ממוצע של 74, השווה את דיוק הבדיקה החדשה לשיטות האבחון המסורתיות. התוצאות היו מרשימות: בעוד שנוירולוגים ומומחי זיכרון הצליחו לאבחן אלצהיימר בדיוק של 73% מהמקרים, ורופאי משפחה השיגו דיוק של 61% בלבד, בדיקת הדם החדשה זיהתה את המחלה ב-90% מהמקרים.

בעוד שהדרך ליישום מלא של הבדיקה עוד ארוכה, אין ספק כי מדובר בפריצת דרך משמעותית בתחום האבחון והטיפול באלצהיימר. עם התקדמות המחקר והפיתוח, יש תקווה כי בעתיד הקרוב נוכל לראות שיפור משמעותי באיכות החיים של מיליוני אנשים הסובלים מהמחלה ברחבי העולם.