בפעם השנייה בתולדות המדינה: הורשע סרבן גט המעגן את אשתו כבר 20 שנה

בית המשפט הרשיע סרבן גט, על רקע סירובו העיקש לתת גט לאשתו זה עשרים שנה. מדובר במקרה השני במדינת ישראל בו מורשע בפלילים אדם בגין סרבנות גט. בפעם הקודמת היה זה סרבן הגט מאיר גורדצקי

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/24 10:45 יא בתמוז התשפד

בפעם השנייה בתולדות המדינה: הורשע סרבן גט המעגן את אשתו כבר 20 שנה
בית הדין הרבני, ארכיון |, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בית משפט השלום בחיפה הרשיע אתמול (ג') סרבן גט, על רקע סירובו העיקש לתת גט לאשתו זה עשרים שנה. ההכרעה מגיעה לאחר שהתנהל נגדו הליך פלילי בשנים האחרונות בגין אי-ציות להוראת בית הדין, בעקבות הנחייה בעניין נקיטת הליכים פליליים כנגד סרבני גט.

האישה הגיעה תביעת גירושין ב-2004

שני בני הזוג אזרחים אמריקאים שנישאו בארצות הברית בשנות התשעים. לפני עשרים שנים הגישה האישה תביעת גירושין בבית דין רבני בארה"ב, אך הבעל סירב לשתף פעולה עם ההליך והאישה נותרה עגונה. בשנת 2011 הגישה האישה תביעת גירושין בישראל, הבעל עוכב בארץ והחלו להתנהל בעניינו הליכים, שבמהלכם החליט בית הדין הרבני החלטה לחייבו ואף לכפותו בגט.

מעצר, אילוסטרציה |

מעצר, אילוסטרציה |, צילום: Evgeniy Medvedev,Shutterstock

הבעל נכלא למשך שבע שנים לאור סירובו לתת גט לאשתו

משסירב הבעל לתת גט לאשתו הוא נעצר שנה לאחר מכן ונכלא למשך שבע שנים בישראל. בשלב מסוים בקשה האישה להפסיק את ההליך והאיש שוחרר מבית הסוהר. בעקבות הנחייה בעניין נקיטת הליכים פליליים כנגד סרבני גט, הוגש על ידי המשטרה כתב אישום כנגד סרבן הגט בגין אי-ציות להוראת בית הדין. בעוד שבעבר ההליכים כנגד סרבני גט היו בישראל במשך שנים בעיקרם במישור האזרחי בלבד.

השופטת: "הנאשם הפר צו בית משפט והיה מודע לכך"

במהלך המשפט שהתנהל כנגד האיש, הפנה בית המשפט את סרבן הגט לבדיקה פסיכיאטרית לבחינת כשירותו לעמוד לדין. ממצאי הבדיקה העלו כי הוא אכן כשיר לעמוד לדין. בעקבות ההליך בבית משפט השלום, נתנה היום השופטת הכרעה בה הרשיעה את סרבן הגט וקבעה כי "המאשימה (מדינת ישראל) הוכיחה מעבר לכל ספק סביר כי הנאשם הפר צו בית משפט (בית דין רבני), שנועד להגן על אדם והיה מודע לכך".

בית משפט, מה מרגיש שופט?

בית משפט | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

המקרה השני במדינה בו מורשע בפלילים אדם בגין סרבנות גט

מדובר במקרה השני במדינת ישראל בו מורשע בפלילים אדם בגין סרבנות גט. בפעם הקודמת היה זה סרבן הגט מאיר גורדצקי באחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר בתולדות בתי הדין הרבניים. מנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן מסר לאחר הכרעת הדין: "מדובר בצעד משפטי חשוב המטיל על סרבני גט גם את הדין הפלילי באופן שיסייע לפתיחת הליכי הסגרה בינלאומיים כנגד סרבני גט השוהים בחו"ל. בתי הדין הרבניים ימשיכו לפעול בכל הכוח במלחמתם בסרבני הגט ובמניעת במקרי העגינות".