בן גביר נעדר מטקס סיום כהונת שבתאי - שתקף אותו: "ההתמודדות בעיצומה"

טקס סיום כהונתו של המפכ"ל קובי שבתאי נערך הערב, ללא נוכחותם של בן גביר ונתניהו. הרצוג נאם וקרא נגד פוליטיזציה של המשטרה, מסר שאליו התחבר גם שבתאי בנאומו. עוד אמר שבתאי כי הוא לוקח אחריות מלאה על אסון מירון

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/07/24 21:11 ח בתמוז התשפד

בן גביר נעדר מטקס סיום כהונת שבתאי - שתקף אותו: "ההתמודדות בעיצומה"
בן גביר ושבתאי, יסיים 40 שנות כהונה, צילום: Oren Ben Hakoon,FLASH 90

מפכ"ל המשטרה הנוכחי, רנ"צ יעקב שבתאי, עתיד לסיים כהונה מלאה בתהפוכות בעוד כשלושה ימים בלבד. היום (א') נערך לו טקס פרידה רשמי, אליו לא הגיעו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, וראש הממשלה בנימין נתניהו.

הרצוג מבהיר: המשטרה לא תהיה שייכת לאיש

נשיא המדינה הרצוג, שכן הגיע, הבהיר באופן חד משמעי: "המשטרה לא שייכת ולא תהיה שייכת לאיש. המשטרה לא שייכת לצד פוליטי כזה או אחר. המשטרה חייבת להיות שייכת לכולנו. אנחנו האזרחים חייבים להיות השותפים שלה והיא צריכה להיות שותפה של כולנו – במאמצים לשמירה על חברה דמוקרטית מתפקדת הפועלת על בסיס שלטון החוק".

"אני קורא ומבקש מכלל נבחרי הציבור – שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה. דרישתו וציפיותיו של הציבור הישראלי חייבות לעמוד לנגד עינינו. משטרה ממלכתית - הפועלת תחת מוראו של הדין, ושלו בלבד – היא עיקרון קריטי שאסור לנו להתפשר עליו" אמר לנוכח ההאשמות כי השר בן גביר מנסה להפוך את המשטרה לפוליטית.

הנשיא הרצוג

הנשיא הרצוג, צילום: חיים צח, לע"מ

שבתאי פנה לנתניהו: אסור להפוך את המשטרה לפוליטית

גם המפכ"ל עלה לנאום ותקף: "קציני משטרת ישראל ומפקדיה, מכם עד השוטר בקצה, אני אומר לכם, אומר את זה כאן, גם לנשיא המדינה, לראש הממשלה: אסור להפוך את המשטרה לפוליטית - ככזאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותאבד זכות קיומנו".

"אנחנו גוף מקצועי שתפקידו לשמור על רווחת האזרח ובטחונו האישי. אל תפגעו במשטרה והשאירו אותה מחוץ לשיח הפוליטי. השיח הזה מחליש את הארגון ועתיד לפגוע ביכולותיו לממש את ייעודו. תקופת כהונתי התאפיינה במתח גדול בהקשרים אלו, בוודאי עבורי, כמי שמוביל את משטרת ישראל. אני מסיים את תפקידי בתחושה לא קלה. ההתמודדות כנגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה".

על אסון מירון: "לוקח אחריות מלאה"

לבסוף התייחס לאסון מירון שקרה תחת כהונתו, והוא נמצא אחד מהנאשמים בו לפי ועדת החקירה: "אסון מירון הוא מצלק, כואב וקשה. האירוע הזה מדיר שינה מעיניי מאז אותו לילה טראגי. אני נושא בליבי את הכאב והאובדן של המשפחות ואת הצורך. להבטיח שמקרה כזה לא יישנה. כמפכ"ל, אני לוקח אחריות מלאה על מה שהתרחש במשמרת שלי. פעלתי לתיקון נהלי הבטיחות, להגברת הפיקוח ולהכנסת שינויים מהותיים באופן ניהול אירועים המוניים. המשטרה תמשיך לבחון את עצמה כל העת, ותפעל לשמירה על חיי האזרחים".