תחקיר הקרב בבארי: הכוחות המתינו בשערי הקיבוץ - בשעה שהטבח בפנים נמשך

תשעה חודשים אחרי, תחקיר צה"ל חושף שורת כשלים בבארי: התושבים ניהלו את הלחימה לבדם במשך שבע שעות, הכוחות שהגיעו נשארו בשער, ובין הכוחות לא היה תיאום | עוד נקבע: ברק חירם פעל במקצועיות, ובני הערובה נהרגו מירי מחבלים ולא מפגז הטנק

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/07/24 19:00 ה בתמוז התשפד | עודכן בתאריך 11/07/24 19:05

תחקיר הקרב בבארי: הכוחות המתינו בשערי הקיבוץ - בשעה שהטבח בפנים נמשך
ההרס בקיבוץ בארי, צילום: Edi Israel,Flash90

לאחר מעל לתשעה חודשים, היום (ה') משחרר דובר צה"ל את תחקיר הקרב הקשה בקיבוץ בארי בשבת השחורה. התחקיר חשף שורת מחדלים רבים של הצבא ביממת הלחימה הראשונה, ביניהם העובדה שהכוחות לא הצטרפו ללחימה עד השעה 13:30 בצהריים, וכן עצם כך שהלוחמים שהגיעו המתינו בשערי הקיבוץ, במקום להצטרף לתושבים.

כוחותינו בבארי

כוחותינו בבארי, צילום: דובר צה"ל

ששת השלבים המרכזיים בלחימה

1. תחילת המתקפה ותנועת המחבלים מעזה לקיבוץ בארי (משעה 06:30 עד 06:45 של ה-7 באוקטובר).

2. תחילת ההתקפה הקרקעית על בארי (משעה 06:45 עד 09:00). בשלב זה המחבלים הראשונים חודרים לשטח הקיבוץ משני כיוונים. כלל הלחימה בשלב זה התבצעה על ידי חברי כיתת הכוננות ותושבי הקיבוץ אשר הצטרפו ללחימה.

3. הקיבוץ נכבש (משעה 09:00 עד 13:30). לאורך שלב זה ממשיכים חברי כיתת הכוננות ותושבי בארי לנהל את הלחימה, ומייצבים קו הגנה לבלימת ההתקפה. כוח צה"לי ראשון הגיע ליישוב, נפגע, פינה פצועים, יצא מהיישוב והתמקם בכניסה לקיבוץ, שם נלחם במחבלים אשר הגיעו לשער הכניסה. עד סיום שלב זה האויב מבצע את כלל החטיפות מבארי. בשל ריבוי מוקדי תקיפה וקושי מבצעי לנוע בצירים ולשנע כוחות אורגנים, הוחלט למנות מפקד בכיר לצורך פיקוד על הכוחות שהגיעו למרחב וניהול הלחימה.

4. שלב בלימת האויב (משעה 13:30 עד 22:00). בשלב זה מתחילים להגיע כוחות משמעותיים יותר לבארי. בשעה 16:15 אוגדת "הבזק" (99) מתייצבת בבארי ומתחילה בהסדרה של הפיקוד והשליטה. לקראת השעה 18:00 נלחמים במרחב הקיבוץ כ-700 לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון. החל משעות אחר הצהריים מתחיל מאמץ פינוי התושבים.

5. השבת השליטה המבצעית על שטחי הקיבוץ (משעה 22:00 עד 05:00). בשלב זה מתבצע עיקר פינוי התושבים ומסיימים סריקה במרבית שטח הקיבוץ. בסופו של שלב זה מושגת שליטה מבצעית של כוחות הביטחון על בארי.

6. סריקה והשלמת טיהור הקיבוץ (משעה 05:00 עד 15:00). בשלב זה מתקיימת סריקה חוזרת בקיבוץ וממשיכה לחימה במספר מוקדים מתוחמים.

צה"ל התקשה לייצר תמונת מצב - התושבים ניהלו את הלחימה

מהתחקיר עלה כי צה"ל התקשה לייצר תמונת מצב ברורה ובהירה של המתרחש בקיבוץ עד שעות אחר הצהריים של השבעה באוקטובר, על אף שלצוות החירום היישובי (צח"י) הייתה תמונת מצב מעודכנת על הנעשה בקיבוץ בשעות הבוקר. עוד עולה כי גורמי הביטחון לא סיפקו התרעה מספקת לתושבי בארי אודות חדירת מחבלים לאורך השעות הראשונות של מתקפת הטרור.

לכן, עד השעה 13:30 הלחימה בתוך הקיבוץ התנהלה על בסיס כיתות הכוננות והתושבים. במשך שבע שעות הלחימה הראשונות תושבי הקיבוץ הגנו על עצמם, פעילותם ותושייתם היא זו שבלמה את האויב מלהרחיב את התקפתו לשכונות נוספות. התושבים המשיכו להילחם גם לאחר הגעת כוחות צה"ל, הכווינו אותם ונלחמו לצידם.

סיכום האירועים בבארי

סיכום האירועים בבארי צילום: דובר צה"ל

כוחות המתינו בשערי הקיבוץ

על אף הקושי של הכוחות להגיע לקיבוץ, עולה כי כוחות שאכן הגיעו נותרו מחוץ לשער הקיבוץ ולא הצטרפו ללחימה, בעוד בתוך הקיבוץ מסע ההרג נמשך. לכך נמצאו מספר סיבות ובהן: כוחות אשר לא נכנסו ללחימה בהחלטת מפקד והמתינו למשימת פינוי תושבים מבארי, כוחות שנלחמו ובהנחיית מפקד יצאו מהקיבוץ, כוחות שנכנסו לאחר פרק זמן של כשעה בשל המתנה למפקד הכוח וכוחות וחפ"קים שהיו מחוץ ליישוב ככוחות מעטפת. הרמטכ"ל מסר: "עלינו לחדד ציווי ברור – במצב כזה על כל כוח להיכנס לתוך הבעיה ולעשות כל שהוא יכול לעצור הרג אזרחים".

כמות הכוחות אל מול המחבלים

כמות הכוחות אל מול המחבלים צילום: דובר צה"ל

ברק חירם לא אשם - בני הערובה נרצחו בידי המחבלים

על אף הביקורת שנשמעה נגד תא"ל ברק חירם, מהתחקיר עולה כי אל מול הנסיבות המורכבות והקשות ששררו, המפקדים והכוחות שפעלו באירוע קיבלו החלטות מקצועיות ואחראיות, כאשר הם ממצים עד תום את מאמצי המשא ומתן. ירי הטנק לעבר סביבת הבית בוצע באופן מקצועי, בהחלטה משותפת של המפקדים מכלל הארגונים, לאחר חשיבה והערכת מצב ועל מנת להפעיל לחץ על המחבלים ולהציל את בני הערובה. לאחר שנשמעו קולות ירי משטח הבית ושהמחבלים הודיעו על כוונתם להתאבד ולהרוג את בני הערובה, הכוחות קיבלו החלטה לפרוץ אליו על מנת לנסות ולהציל את בני הערובה, וביצעו פעולת לחימה בתנאים קשים.

עוד צוין כי בני הערובה שהוחזקו במבנה גילו תושייה רבה, ועשו מאמצים רבים בכדי ליצור קשר עם כוחות הביטחון ולהכווין אותם. צוות התחקיר הציג בפני המשפחות השכולות את הערכתו לגבי נסיבות המוות של כל אזרח שהוחזק במבנה. מהמידע שנבחן עד כה נקבע כי בתוך המבנה לא נפגעו אזרחים מירי פגזי הטנק. זאת למעט מקרה נקודתי מחוץ למבנה בו נפגעו שני אזרחים מרסיסים. מסתמן שמרבית בני הערובה נרצחו על ידי המחבלים. באשר לתפקוד המפקדים הבכירים שהיו בנקודה, צוות התחקור מצא כי אלו פעלו בתיאום ובמקצועיות אל מול מציאות קשה ומורכבת.

תא"ל ברק חירם

תא"ל ברק חירם, צילום: דובר צה"ל

מאה ואחד אזרחים נרצחו; מעל לשלושים נחטפו

בהתקפה על הקיבוץ נהרגו מאה ואחד אזרחים, ונחטפו לשטח הרצועה שלושים חטופים וחטופות מקהילת בארי ושני חטופים נוספים, מתוכם אחד עשר עדין מוחזקים בעזה. לוחמי כוחות הביטחון שלחמו ביישוב, פעלו בגבורה רבה תוך חירוף נפש. במהלך הלחימה נפלו שלושים ואחד אנשי כוחות הביטחון, בהם עשרים ושלושה לוחמי צה"ל וחברי כיתת הכוננות ושמונה שוטרים. כמו כן, נפצעו לוחמים ואזרחים רבים.

לשטח הקיבוץ חדרו כשלוש מאות וארבעים מחבלים, בהם כמאה מחבלי נוח'בה של חמאס. לפי ההערכות המעודכנות של צוות התחקיר, בשטח הקיבוץ עצמו חוסלו כמאה מחבלים. לבתי הקיבוץ נגרם נזק כבד והליך שיקומו צפוי להימשך זמן ארוך.