מאמר הלכתי על כהן הומו שחי עם בן זוג - בפעם הראשונה בתחומין

כתב העת התורני תחומין פרסם כרך חדש בו מופיע מאמר על סוגיית ברכת כהנים על ידי כהן שחי באיסור עם בן זוג | זו הפעם הראשונה שמתפרסם מאמר בנושא ההומואים וההלכה בתחומין, ובמערכת מסבירים: "לא ניתן וגם לא נכון להתעלם"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 09/07/24 12:25 ג בתמוז התשפד

מאמר הלכתי על כהן הומו שחי עם בן זוג - בפעם הראשונה בתחומין
מאמר ראשון בנושא, צילום: Dragon Images,Shutterstock

מאמר חדש בכרך מד של כתב העת התורני "תחומין", כרך שיצא בשבוע שעבר, עוסק בסוגיה רגישה מבחינה הלכתית וציבורית: ברכת כהנים על ידי כהן שחי באיסור עם בן זוג. המאמר נכתב על ידי הרב פרופסור מתתיהו ברויד, רב קהילה בארצות הברית שמרבה לעסוק בנושאי משפחה והלכה. תחומין הוא כתב עת תורני מהבולטים והחשובים בישראל ועוסק במפגש בין היהדות למודרנה. המאמר של הרב ברויד הוא המאמר הראשון שעוסק בסוגיית ההומואים וההלכה בכתב העת.

הדילמה של תחומין: המאמר משקף התמודדות רגישה, אחראית ומורכבת עם סוגיה כאובה

עורך תחומין הוא בעז אופן, ובין חברי המערכת נמנים הרב מנחם פרל, הרב אורי סמט, הרב שי סימינובסקי, הרב ד"ר איתמר ורהפטיג ועו"ד יצחק ברט. בכתב העת מפרטים על הדילמה שעמדה בפניהם: מצד אחד דיון בנושא עלול להשתמע כלגיטימציה, מצד שני הסוגיה קיימת ולא ניתן להתעלם ממנה. "קיים הרצון שלא 'לנרמל' את התופעה ובוודאי לא לתת לה לגיטימציה הלכתית, אף לא במשתמע. מאידך, הדילמה קיימת והיא נוגעת למעגלים רחבים של משפחה וקהילה ולכן לא ניתן וגם לא נכון להתעלם מקיומה", הם מסבירים.

גם הומואים יוכלו לתרום דם. מצעד הגאווה בירושלים

מצעד הגאווה בירושלים צילום: Hadas Parush/Flash 90

"לבסוף ראינו לנכון לפרסם את המאמר בהיותו משקף התמודדות רגישה, אחראית ומורכבת עם סוגיה כאובה של היחס הראוי כלפי עוברי עבירה בקרב הקהילה, הן ביחס לקיום מצוות ספציפיות והן ביחס הקהילתי הכולל", חותמים במערכת כתב העת.

הסיוג של הרב ברויד: "רק לאנשים המכירים בכך שחייהם המשותפים עם בן זוגם אסורים על פי התורה"

בפתח דבריו מבהיר הרב ברויד כי המאמר מתייחס "אך ורק לאנשים המכירים בכך שחייהם המשותפים עם בן זוגם אסורים על פי התורה", וכי הדיון שלו חל רק על קהילות שבהן עליית כהן שכזה לדוכן לא תעורר מחלוקת. הוא פותח בדיון הבסיסי האם כהן שעבר או עובר על עבירות מסוימות אינו רשאי לעלות לדוכן.

לבחור את בית הכנסת הנכון

תפילה צילום: shutterstock

הרב מסיק שרק כהן שעבר על עבירות ספציפיות של הריגה ועבודה זרה מנוע מלעלות לתורה משום שישנם מקורות מפורשים לגביהם. מנגד, לגבי שאר עבירות, ואיסורי עריות בכללן, אין מניעה ספציפית. לאחר מכן דן המאמר ביחס לאדם העובר עבירות בבחינת "מומר להכעיס", לגביו קבעו הפוסקים שדינו כעובד עבודה זרה שאין להעלותו לדוכן.

המסקנה והתנאים: כהן המנהל מערכת יחסים זוגית עם בן זוג רשאי לעלות לדוכן

מכאן עובר הדיון לשאלה האם מי שחי את חייו עם בן זוג ייחשב כמי שעושה עבירה להכעיס ודן בשאלה האם ניתן לנקוט כנגדו במצבים מעין אלו בסנקציה ייחודית, שאינה על פי ההלכה הפסוקה, אלא כדי למנוע סחף או זלזול במצוות - "למגדר מילתא". לבסוף, מעלה הרב ברויד למסקנה כי ניתן להתיר לכהן שחי עם בן זוג לעלות לדוכן: "כהן המנהל מערכת יחסים זוגית עם בן זוג, כל עוד אינו מתריס ומנהל את חייו לעצמו, רשאי לעלות לדוכן, ובתנאי שרוב הציבור אינו מקפיד (מוחה וכועס; א.י) על כך".

למרות ההיתר, הרב ברויד משאיר פתח לקהילות ולרבניהן להכריע בסוגיה. לדבריו, "קהילה רשאית לתקן תקנות ולאסור עלייה לדוכן של בעלי עבירה, משום 'מגדר מילתא'; אך האבחנה בין בעלי העבירות השונות, והמצבים השונים, קשה ואינה חד משמעית, בעיקר אם מדובר בקהילה המתירה למחללי שבת לעלות לדוכן".