שופטת בג"ץ: "הרבנית ימימה מזרחי ראויה מאוד"

בדיון שעסק בסוגיית שילוב נשים באסיפה הבוחרת לרבנים הראשיים, דנו השופטים בשאלה מי היא רבנית. מנכ"ל המשרד לשירותי דת נתן כדוגמא את הדרשנית המוכרת, שופטת בג"ץ הסכימה אך גם הסתייגה

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/07/24 15:29 כז בסיון התשפד

שופטת בג"ץ: "הרבנית ימימה מזרחי ראויה מאוד"
הרבנית ימימה מזרחי, צילום: רעות קופברג, יח"צ

סאגת הבחירות לרבנות הראשית: לאחרונה פסק בג"ץ כי יש לשקול מינוי נשים לאסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, ובדיון שהתקיים אתמול (ג') דנו השופטים בשאלה מי היא רבנית. בציטוטים שמביא מרדכי הלפרין מהדיון, נראה כי השופטים העוסקים בעניין יחד עם מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן, לא הצליחו להגיע לתמימות דעים בסוגיה.

הציטוטים מהדיון שעסק בשאלה מי היא רבנית

השופטים הדגישו כי רבנית היא אישה הפוסקת הלכה, ולא הסתפקו במושג הרווח כיום לרבנית: אשת רב או דרשנית ומלמדת תורה. "אם תכריזו על הרבנית ימימה מזרחי כנציגת ציבור - נמנה אותה", הדגים אבידן. אולם השופטת יעל וילנר סברה אחרת: "היא ראויה מאוד אבל צריכה להיות כזאת שיודעת ללמוד גמרא, יש מקומות שמלמדים שם נשים גמרא". אבידן תהה: "מי אמר שלימוד גמרא זאת ההגדרה לאישה תורנית?".

המנכ"ל אף הוסיף כי הוא מוכן להביא תיקון לחוק כך ש-25 נשים יהיו חברות בגוף הבוחר ולהגיע לבחירות ווילנר המשיכה להתעקש: "לא מספיק שיהיו נשים עם רקע תורני אלא כאלו שעם השכלה תורנית".

נציין כי הרבנית ימימה מזרחי, דרשנית ירושלמית ומרצה מבוקשת העוסקת בלימוד תורה מעמיק לנשים כבר עשרות בשנים, היא עורכת דין במקצועה, אשר שיעוריה השבועיים מופצים בכל רחבי העולם ובשפות שונות. לשיעוריה הקבועים בירושלים מגיעות נשים מכל הארץ המבקשות את עצתה וברכתה. בשנה שעברה כיכבה הרבנית ברשימת "PowerWomen 2023​" של פורבס, חמישים הנשים המשפיעות בישראל.

לשקול לשלב נשים בוועדה הבוחרת

בסוף החודש שעבר, טען השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי, כי הוועדה הבוחרת צריכה להסתפק ב-140 נציגים בלבד, ובכך לוותר על מינוי עשר נשים. מלכיאלי תירץ זאת בעובדה כי עם פקיעת כהונת הרבנים הראשיים לא נותר גוף ממנה אלא רק ממלאי מקום. כלומר, אין רב שיכול לשקול את שילוב הנשים בוועדה. בסיום הדיון קבעו השופטים כי נציג ממועצת הרבנות הראשית יסכים לשקול שילוב נשים, דבר שלא צפוי שיקרה. על כן, המדינה תצטרך למסור את עמדה בעניין מי הגוף שיכול לשקול את שילוב הנשים באספה הבוחרת.

מה זו האספה הבוחרת של הרבנים הראשיים?

נציין כי הבחירות לרבנות הראשית הן ישירות, חשאיות ואישיות, ומשתתפים בהן 150 אנשים שמהווים את הגוף הבוחר. 150 האנשים הללו נחלקים לשניים: 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור. בין הרבנים אפשר למצוא רבני ערים, מועצות ושכונות, דיינים וגם את הרב הצבאי הראשי. בין אנשי הציבור אפשר למצוא ראשי ערים, ראשי מועצות, שרים, חברי כנסת ועוד. בפסיקתו לאחרונה קיבל בג"ץ את עמדת מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן כי יש לתת פרשנות רחבה, על בסיס עיקרון השוויון, למונח "רבנים", כך שתכלול גם נשות הלכה. בג"ץ כאמור חייב רק לשקול שילוב נשים ולא את שילובן בפועל.