לוחמים ומפחדים מבחינות הקבלה למוסדות האקדמיים? הצעת החוק הזאת בשבילכם

אושר בטרומית: העדפה מתקנת ללוחמים בקבלה ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה. שר החינוך, יואב קיש: "תומכים מאוד במהלך, תובילו את ההערכה של הבית הזה ללוחמים וללוחמות הכי רחוק שאפשר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/07/24 13:25 כז בסיון התשפד

לוחמים ומפחדים מבחינות הקבלה למוסדות האקדמיים? הצעת החוק הזאת בשבילכם
לוחמים בסדרת תרגילים ללחימה בצפון, צילום: דובר צה"ל

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון - העדפה מתקנת ללוחמים), התשפ"ג-2022 של חברת הכנסת שרן השכל, אליה הוצמדה הצעה של חבר הכנסת יצחק קרויזר וקבוצת חברי כנסת, וכן הצעה של חבר הכנסת מאיר כהן. 24 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 5 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט.

סטודנטים, ארכיון

סטודנטים, ארכיון, צילום: Olivier Fitoussi,Flash90

העדפת הלוחם לא תיחשב אפליה

מוצע להסמיך את המוסדות לפי חוק זכויות הסטודנט לתת הקלות בתנאי הקבלה למועמד ששירת בשירות סדיר כלוחם. בנוסף, מוצע כי חייל משוחרר ששירת בסדיר כלוחם יהיה זכאי להעדפה מתקנת בתנאי הרישום, הקבלה והלימודים במוסד להשכלה גבוהה, וכי העדפה כאמור לא תיחשב הפליה.

כן מוצע לקבוע כי כל העדפה מתקנת בעניינים אלה שניתנת לאוכלוסיות ייחודיות על ידי המל"ג, תחול בשינויים המחויבים גם על לוחמים. עוד מוצע כי התקציבים המוקצים בתקציב המל"ג והמוסדות המוכרים על ידה לקבוצות אוכלוסייה ייחודיות יוקצו בשינויים המחויבים ובאופן יחסי גם ללוחמים.

לוחמים מתאמנים בצפון

לוחמים מתאמנים בצפון, צילום: דובר צה"ל

"הממשלה תתמוך הכי רחוק שתלכו"

שר החינוך, יואב קיש אמר: "עשינו צעד ראשון לפני שלושה חודשים. הממשלה ואני נתמוך הכי רחוק שתלכו. זה אירוע לאומי פנימי מלא. אין פה קואליציה ואופוזיציה. אנו תומכים מאוד במהלך, בכפוף לכך שהחוק יתקדם בוועדה בהסכמת משרד החינוך. אני מחזק אתכם, תובילו את ההערכה של הבית הזה ללוחמים וללוחמות הכי רחוק שאפשר".

"בניגוד ללוחמים", המשיך השר, "אזרחים שאינם משרתים בצבא יכולים להקדיש מזמנם ומרצם לשם השגת יכולות והכשרה מתאימים להשכלה הגבוהה ולשוק עבודה. יתר על כן, חיילים עורפיים רבים, שתרומתם למדינת ישראל אף היא מוערכת, זוכים במסגרת שירותם הצבאי לניסיון רב ולידע עצום בתחומים רלוונטיים לשוק התעסוקה ולהשכלה הגבוהה, כך שנוצר פער גדול בינם לבין חבריהם הלוחמים הקרביים".