משרד הביטחון נכנע לבקשת המשפחה: יאושר לכתוב הי"ד על מצבות חללי צה"ל

לאחר מאבק ממושך, שר הביטחון הורה לכנס ועדה ציבורית שתדון בנושא המצבה של החייל ישראל יודקין ז"ל. הוועדה החליטה כי לא מדובר בביטוי חריג, והמליצה לאשר את הבקשה. גלנט אישר - ועל המצבה ייכתב "הי"ד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/24 18:57 כו בסיון התשפד

משרד הביטחון נכנע לבקשת המשפחה: יאושר לכתוב הי"ד על מצבות חללי צה"ל
המצבה הריקה של סרן ישראל יודקין ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

לאחר שבועות של מאבק עיקש, משפחת הלוחם ישראל יודקין ז"ל קיבלה את מבוקשה, ועל מצבת הלוחם ייכתב "השם ייקום דמו" במקום "זכרונו לברכה". זאת לאחר ששר הביטחון הורה לכנס ועדה ציבורית שתדון בנושא, ובה הוחלט כי הביטוי "השם יקום דמו" אינו ביטוי חריג ולכן אין מניעה שייכתב על המצבה.

גלנט אישר

מגלנט נמסר: "שר הביטחון יואב גלנט, אימץ את המלצת המועצה הציבורית להנצחת החייל בעניין הוספת הכיתוב 'השם יקום דמו' למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, שמשפחותיהם יבקשו זאת. השר אישר גם את ההמלצה להוסיף את הכיתוב 'זכרו לברכה' על מצבות צבאיות של חללים, שמשפחותיהם יבקשו זאת".

בן גביר בירך על ההחלטה: "מברך על המלצת המועצה הציבורית שאימצה את הצעתי יחד עם ח"כ לימור סון הר-מלך לאפשר את הוספת הכיתוב 'הי"ד' על מצבות חללנו הקדושים ועל מצבת הקדוש ישראל יודקין הי"ד. במדינה היהודים לא צריך להסתתר, כן אנחנו מתפללים שהשם יקום את דמם של כל הקדושים שנפלו למען ההגנה על ארצנו ועמנו".

בית העלמין הצבאי בהר הרצל

בית העלמין הצבאי בהר הרצל, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

המועצה החליטה כי לא מדובר בביטוי חריג

מהוועדה נמסר: "המועצה הציבורית החליטה ברוב קולות כי הביטוי 'השם יקום דמו' הוא איננו ביטוי חריג, אלא משפט מקובל שהינו חלק מהאמונה היהודית. חברי המועצה שהשתתפו בדיון, המליצו לפעול לשינוי התקנות, כך שניתן יהיה להוסיף את הכיתוב 'השם יקום דמו' למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, למשפחות שיבקשו זאת. המועצה המליצה בהחלטתה להוסיף גם את האפשרות לכתוב 'זכרו לברכה' על גבי מצבות צבאיות, למשפחות שיבקשו זאת".

ישראל יודקין ז"ל

ישראל יודקין ז"ל, צילום: דובר צה"ל

כזכור, עקב המחלוקת בין המשפחה החרדית לבין משרד הביטחון, המצבה נותרה ללא כיתוב כלל. בראיון ל"כיפה" הביע אחיו של ישראל את כאבו: "זה עצוב וחמור מאוד שמשרד הביטחון שבוע לפני השלושים מתחיל להתעסק איתנו במה שכתוב על המצבה במקום לעשות את זה כבר מהרגע הראשון". אם היו מדברים איתם על הנושא מלכתחילה, טען, "היינו מבינים שהם לא הולכים לכתוב לפי היהדות, והיינו בוחרים לקבור אותו במקום אחר".

הוא הבטיח גם כי המשפחה לא תוותר: "אנחנו נכתוב בעזרת השם 'הי"ד'. וזה יגיע לבג"ץ, זה יגיע לשר הביטחון, ולראש הממשלה. זה יגיע לכולם. על המצבה של אחי יהיה כתוב השם יקום דמו, כי אנחנו צריכים לכבד אותו ואת הזכות שהוא עשה, הוא מת בשביל כולנו. זה מה שמכבד את ההורים שלי, וזה מה שמכבד את ישראל, וזה מה שייכתב על המצבה שלו, ואנחנו נלחם עד טיפה דמנו האחרונה". כעת, בזכות מאבק המשפחה נוצר תקדים משמעותי לפיו כל החפץ בכך יוכל לכתוב על מצבת החייל "הי"ד".