האקדמיה ללשון העברית במסר לאייל שני: גם לנו יש מה לחדש

השף המפורסם אייל שני מרבה להשתמש בכרוביות במתכונים שלו. בעקבות כך, האקדמיה ללשון העברית הקדישה עבורו פוסט ובו היא מסבירה כי כרובית היא לא כרוב קטן, למרות הטעות הרווחת

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/24 18:39 כו בסיון התשפד

האקדמיה ללשון העברית במסר לאייל שני: גם לנו יש מה לחדש
אייל שני |, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

האקדמיה ללשון העברית ממשיכה לנסות לשפר לנו את השפה והפעם היא מקדישה פוסט לשף המוכר אייל שני ולירק האהוב עליו - הכרובית. האקדמיה ציינה כי למרות שכרוביות זה תחום המומחיות של שני, גם להם יש מה לחדש בנושא. בפוסט, היא הצהירה כי כרובית היא ממש לא כרוב קטן, הסיומת ־יִת אומנם משמשת בעברית החדשה להקטנה, כמו המילה כרית, אבל יש לה תפקידים נוספים.

לסיומת "יִת" ישנן משמעויות רבות: לדוגמה - שמות כלי רכב

לפוסט צורפו דוגמאות שונות למשמעות הסיומת ־יִת, שבה המילה כרובית מסתיימת. הדוגמה הראשונה היא שמות כלי רכב - כגון מכונית, משאית, מונית, כבאית, חללית. דוגמה נוספת היא שמות בעלי חיים – כגון זיקית, שממית, גירית, גחלילית, סנונית. הדוגמה האחרונה היא מונחי אנטומיה – כגון רשתית, קרנית, כדורית, ביצית, נקבובית.

הכרובית - מעין כרוב, קרובה לכרוב ודומה לו

לפי האקדמיה, ריבוי הוראותיה של הסיומת ־ִית הביא להרחבת השימוש בה, ובמקרים רבים היא נוספת לשם עצם לצורך יצירת שם עצם אחר שהוראתו קרובה, כמו חֶשְׁבּוֹנִית מן חֶשְׁבּוֹן. וכך כנראה גם הכרובית – מעין כרוב, קרובה לכרוב ודומה לו. עוד צוין בפוסט כי את המילה כרובית חידש אליעזר בן־יהודה בסוף המאה התשע־עשרה או בראשית המאה העשרים כנגזרת של המילה כרוב – כנראה בהשראת לשונות סלוויות שבהן כרובית נקראת "כרוב פרחים".