מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"לא הכל יכלנו להגיד": הרב הצעיר ביותר שכיהן כרב ראשי מסכם כהונה

הרב דוד לאו, הרב הראשי האשכנזי לשעבר, מסכם כהונה ארוכה של 11 שנים - ועדיין טרם ידוע לאן פניו מועדות | לפי נתוני לשכתו, במהלך הכהונה טופלו בלשכה 32,429 פניות ציבור: "התמודדנו עם אתגרים לא פשוטים ונתנו מענה לסוגיות שמעולם לא עלו על שולחן הרבנות"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 02/07/24 16:01 כו בסיון התשפד

"לא הכל יכלנו להגיד": הרב הצעיר ביותר שכיהן כרב ראשי מסכם כהונה
הרב דוד לאו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

הרבנים הראשיים סיימו קדנציה ארוכה ורוויה באירועים, והיום (ג') הם נפרדו מתפקדים באופן רשמי. לשכתו של הרב דוד לאו, שכיהן בתפקיד לצד הראשון לציון הרב יצחק יוסף, פרסמה נתונים מהקדנציה בת 11 השנים. נזכיר כי הרב לאו, בן 58, הוא הרב הצעיר ביותר שכיהן בתפקיד הרב הראשי האשכנזי אליו הוא נבחר כשהיה בן 47 בלבד.

כתב 9,439 פסקי דין והחלטות, השיב ל-4,615 שאלות שנשלחו ללשכה

בתחילת כהונתו כיהן הרב חמש שנים כנשיא מועצת הרבנות הראשית, ולאחר מכן שש שנים כנשיא בית הדין הרבי הגדול. הוא בנו של רב ראשי אחר, הרב ישראל מאיר לאו, ומאחוריו רזומה כרבה הראשון של שוהם ורבה הראשון של מודיעין. עם סיום תפקידו כרב ראשי, פסגת התפקידים הרבניים הרשמיים במדינה, טרם ברור לאן מועדות פניו של הרב לאו. נציין כי בסקר שפורסם לאחרונה עולה כי 44 אחוזים מהציבור השיבו כי הם שבעי רצון מהתנהלותו של הרב לאו, מול 26 אחוזים בלבד ששבעי רצון מהרב יצחק יוסף.

הרב דוד לאו אחרי בחירתו כרב ראשי, 2013

הרב דוד לאו אחרי בחירתו כרב ראשי, 2013, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

לפי נתוני הדו"ח, בלשכתו של הרב לאו טופלו לא פחות מ-32,429 פניות ציבור, כרבע מהן בנושא בתי הדין הרבניים. הרב כתב במהלך כהונתו 9,439 פסקי דין והחלטות, והוציא לאור תשעה ספרים וחוברות. הוא מסר ברחבי הארץ 1,772 שיעורים והשיב על 4,615 שאלות הלכתיות שנשלחו ללשכתו. כנשיא מועצת הרבנות הראשית, תפקיד בו כיהן בחצי הראשון של הקדנציה, קיים הרב לאו 39 ישיבות, פחות משמונה ישיבות לשנה. לשם השוואה, בתקופת כהונתו כנשיא בית הדין הגדול קיים הרב לאו 1,170 דיונים. בתקופת כהונתו הסמיך הרב הראשי 3,980 מסיימי בחינות לדיינות, רבני עיר ויורה יורה, וכן קיבל בלשכתו 1,060 רבנים שהוסמכו על ידו לרבני מושב, רבני שכונה ועורכי חופות.

"לא הכל יכלנו להגיד": הרמז של הרב לאו

"לאורך כל השנים הארוכות התמודדנו עם אתגרים לא פשוטים ונתנו מענה לסוגיות שמעולם לא עלו על שולחן הרבנות", אמר הרב לאו בטקס פרידה שהתקיים ביום ראשון. לאורך הכהונה התבלט הרב, בעיקר על רקע הרב יצחק יוסף, כמי שמבין את השיח הפוליטי והתקשורתי ונזהר שלא לדרוך על מוקשים. "במהלך הקדנציה לא הכל יכלנו להגיד", רמז הרב בעדינות, "אך שמרנו על דברי ההלכה וידענו תמיד ללכת רק עם השולחן ערוך. התאמצנו להאהיב שם שמים על הבריות ולקרב לבבות יהודים בינם לבין עצמם ובינם לבין שמים".

(דרשת השבת הגדול של הרב הראשי הרב דוד לאו, תשע"ד)