מי ידע מה? נחשף הפרוטוקול מהדיון על שחרור המחבלים

סערת שחרור מנהל בית החולים שיפא הביאה לחילופי האשמות בין הארגונים הבטחונים ושרי הממשלה. מפרוטוקול הדיון המסכם עולה כי המל"ל הוא זה שביקש את גיבוש הרשימה, צה"ל דרש את אישור הדרג המדיני | עושים סדר: מי מאשים את מי?

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/07/24 08:16 כו בסיון התשפד

מי ידע מה? נחשף הפרוטוקול מהדיון על שחרור המחבלים
מי מאשים את מי?, צילום: חיים צח / לע"מ

חילופי האשמות קשים נרשמו אתמול (ג') בין ארגוני הביטחון הישראלים ושרי הממשלה לאחר שחרורו של מנהל בית החולים שיפא חזרה לעזה. מיד עם היוודע דבר שחרורו, הודיע שר הביטחון כי האחריות לשחרור נמצאת בידי שב"ס ושב"כ והשר בן גביר תקף ישירות את ראש השב"כ ודרש לפטרו מיידית.

בן גביר דרש קבינט, צה"ל דרש אישור בכתב מהדרג המדיני

פרוטוקול הישיבה המסכמת בנושא מיום חמישי האחרון ופורסמה הבוקר ב"ישראל היום" מעלה כי מי שביקש את גיבוש רשימת המחבלים שישראל תוכל לשחרר הוא המל"ל, אך המסמך לא מעיד על הוראה לשחרר את אותם מחבלים מה שמותיר את השאלה מי הגורם שאישר זאת פתוחה.

בצה"ל דרשו אישור בכתב למהלך מהדרג המדיני. עוד עולה מהפרוטוקול כי נציגות משרד המשפטים דרשה לפנות את 120 המחבלים ששהו במתקן שדה תימן עד לסוף חודש יוני מאחר ובג"ץ עלול היה לפסוק על שחרורם, נציגתו של השר בן גביר בדיון אמרה: "עמדת השר היא שאין לשחרר כלל מחבלים ללא אישור קבינט".

נתניהו, משפחות שכולות דורשות להיכנס לישיבת הממשלה

נתניהו, לא ידע. צילום: Yonatan Sindel,Flash90

תמונת מצב: מי מאשים את מי?

נתניהו לא ידע

בהודעת לשכת נתניהו נכתב כי "ההחלטה על שחרור מנהל שיפא התקבלה ללא ידיעת הדרג המדיני או ראשי הארגונים". עוד הוסיפו בלשכה כי האירוע החמור יתוחקר: "כדי שתקלה כזו לא תקרה שוב, הנחה רה"מ על הקמת צוות שיבחן ויאשר את זהות העצירים שחקירתם הסתיימה טרם שחרורם".

גלנט מאשים את שב"כ ושב"ס

הראשון להגיב לפרשה היה שר הביטחון גלנט, ובהודעה שהוציאה לשכתו נכתב: "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב"כ והשב"ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון".

בן גביר מאשים את השב"כ

בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ובהמשך גם בפומבי, תקף בן גביר את השב"כ ואת העומד בראשו רונן בר עצמו ואמר: "שחרור מנהל בית החולים שיפא בעזה יחד עם עוד עשרות מחבלים הוא הפקרות ביטחונית. הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש השב"כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה".

חבר הקבינט, בן גביר.

בן גביר, מאשים את השב"כ ורונן בר. צילום: Ben Hakoon/Flash90

שב"כ מאשים את בן גביר

בתגובת השב"כ לאירוע נכתב: "מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה". בהמשך מפנה הארגון אצבע מאשימה לשר לביטחון לאומי וכותבים: "לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך".

שב"ס מאשים את צה"ל ושב"כ

בהודעה החריגה שפרסם הארגון נכתב: "בניגוד לטענות השיקריות המתפרסמות בשעות האחרונות, מי שקיבל את ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא' הוא צה"ל ושב"כ ולא שב"ס. שב"ס אינו מקבל החלטות על דעת עצמו לשחרר אסירים מכל סוג שהוא, אלא אמון על כליאת אסירים בלבד".