פאנליסט הפטריוטים הטיל פצצה בפריים טיים - והשתבלל

סא"ל במיל׳ יוני שטבון תיאר באולפן הפטריוטים דיבורים על הפיכה צבאית בקרב הקצונה בכירה, דיבורים שעברו בצורה חלקה מדי – מה שמוביל לתהייה האם שטבון באמת מאמין למה שהוא סיפר. וגם לשאלה האם זה באמת קרה ומה הקשר לאיריס חיים

מאיר כהן מאיר כהן 01/07/24 17:41 כה בסיון התשפד

פאנליסט הפטריוטים הטיל פצצה בפריים טיים - והשתבלל
חבר הכנסת לשעבר סא"ל יוני שטבון, צילום: צילום מסך הפטריוטים

אמש, כשזפזפתי בין "הישראלים", הרפליקה של תכנית הדגל של ערוץ 14, לבין המקור עצמו - "הפטריוטים", נעצרתי לרגע על זו האחרונה. חבר הכנסת לשעבר יוני שטבון סיפר סיפור שעבר חלק באולפן, כשדווקא היה מצופה מחברי הפאנל לעוט על הסיפור כמוצאי שלל רב.

בדיון שעסק בהתבטאות המכוערת נגד איריס חיים, אימו האמיצה של החטוף יותם חיים שנהרג בשגגה על ידי כוחות צה"ל כשברח משבי חמאס, ניסה שטבון להסביר מנקודת מבטו מה הפריע כל כך "לקפליסנטים" בטקסט המאחד שלה.

איריס חיים

איריס חיים, צילום: Oren Ben Hakoon,Flash90

הסיפור המטריד: קצין בכיר מדבר על הפיכה צבאית

שטבון מתאר לילה, שבועיים אחרי אסון השביעי באוקטובר, כשהוא נמצא בבור בפיקוד צפון: "אני זוכר לילה אחד בבור בפיקוד צפון, שבועיים אחרי המלחמה, כשבאמת הייתה תחושה שרוצים לחבר את הקצוות. היו חבר'ה שהיו בשמאל ופגשו אותי, 'מה קורה' וחיבוק, 'אחי בוא נסתכל קדימה, עברנו מה שעברנו" - רוצה לומר, פני העם לאחדות.

סא"ל במיל

סא"ל במיל' וח"כ לשעבר יוני שטבון צילום: Flash90,Flash90

משם ממשיך שטבון לחלק השני בעלילה, שבהנחה והוא רציני ונכון, הוא אמור להדאיג כל דמוקרט סביר. שטבון מספר על תא"ל - מהסרייה הבכירה של הדרגות, מה שנקרא קלאצ' וחצי לפני דרגה של רמטכ"ל - שהיה איתם בבור הפיקוד.

הפאנל בחר בשתיקה מפתיעה

הפאנל באולפן מקשיב בשתיקה, ושטבון ממשיך: "תקשיבו טוב, שהוא (התא"ל, מ.כ) זיהה שמתחיל להיות פה חיבורים, הוא אמר: 'יש לי רעיון, אנחנו צריכים הפיכה צבאית'". שטבון מוסיף: "ככה הוא אמר את זה, קפלניסט שזיהה שהכוחות מתחילים להתחבר, הוא אומר לא. אנחנו צריכים עכשיו הפיכה צבאית, כי רק על ידי הפיכה צבאית נוכל לאחד את העם".

הפטריוטים

הפטריוטים, צילום: ערוץ 14

זמרי ניסה לזרוק איזה בדיחה בהפוגה בין הדברים ולהקליל: "מה הם רוצים עוד הפיכה?", ינון מגל נחרד גם הוא וסיכם במילה אחת: "הזיה" ושיתף את הדברים בחשבון ה-X שלו. "סיפור מדהים שהביא הערב יוני שטבון", כאילו לא מדובר במקרה שצריך להרעיד עולמות.

האם שטבון מאמין שזה מה שבאמת קרה?

סלחו לי, אבל או ששטבון פגש בסיפור הזה בקבוצת הוואטסאפ "ידיעות סודיות מהבור בפיקוד צפון" ואין בינו לבין המציאות כלום, או שהוא באמת נכח באירוע חריג, במיקום חריג ובפורום חריג, ובחר באופן חריג לשמור את הסיפור לשלוש דקות של הקשבה בתכנית הפטריוטים רק כדי להגיע לפאנץ' כל כך דרדל'ה, שמלמד שאין בינו לבין פרטי הסיפור שלו כלום.

הפטריוטים פספסו הזדמנות להתפוצץ

התאכזבתי. אם שטבון חושב שמדובר בסיפור חשוב ואמיתי עד כדי כך שהביא אותו לפריים טיים, למה הוא לא מפרסם את השם של הקצין, או לפחות פונה למצ"ח או למשטרה שתחקור את כוונותיו של אותו קצין. ואם חברי הפאנל מתייחסים ברצינות לעצמם ולחבריהם, איך אף אחד מהם לא נעמד ואמר: "סליחה? תת אלוף במיל' כשהוא על מדים מדבר בקול ובלי לחשוש על הפיכה צבאית? מי זה הקצין הזה? מי אמר שהוא לא מתכוון לזה? מי אמר שלא מתוכננת הפיכה כזאת?".

לחברי הפאנל היה ביד אקדח מעשן, הזדמנות פז להתפוצץ ולשאול באולפן את השאלות הקשות שהם כל כך אוהבים. להזכיר את המילואימניק שהודח משירות רק כי שלח סרטון לחבר (שהתפרסם ברשת) בו אמר שיציית רק לראש הממשלה ולהוכיח טענות שהם מהדהדים כבר שנים, או אפילו לצאת במסר הוקעה ל"קצינים הבעייתים" בצה"ל שמתבטאים באופן הזה ומעודדים סרבנות ובלה בלה בלה והפיכה צבאית רחמנא ליצלן. אבל גם הם בחרו לשתוק. אולי יש להם סיבה.

כמו תמיד זה בא לפטריוטים בהפוכה

נראה ששטבון, קצין מוערך ומעוטר בצל"ש רמטכ"ל, לא מתייחס לסיפור שהביא ברצינות. הוא לא באמת מייחס כוונות רציניות לאמירות החמורות ששמע, אחרת לא ברור למה בחר להביא מקרה כזה חמור שאמור לפתוח מהדורות רק כדי להגיע לפואנטה כל כך קיטשית. תכנית פריים טיים אקטואלית, בזמן מלחמה, היא בדיוק המקום להתריע על דברים חמורים שמתרחשים בקצונה הבכירה בצה"ל. או שהפטריוטים היא המקום לקבל את הצומי אם אתה תוקף את האנשים הנכונים בלי צורך להסביר, גם אם מדובר בצבא של כולנו.

ביקשנו מהח"כ לשעבר סא"ל יוני שטבון תגובה לדברים שאמר, תגובתו עומדת בניגוד לדברים ולאופן בו סיפר בעצמו את המקרה: "לא מתראיין בנושא, זו הייתה שיחה פרטית". שיהיה לנו בהצלחה.