מי יבקר את השופטים? היועמ"שית נגד החוק של רוטמן: "פגיעה בעקרונות יסוד"

יושב ראש ועדת חוקה העלה הצעת חוק שתקבע כי חברי הכנסת בלבד יבחרו את נציב תלונות הציבור על השופטים, ללא קשר להסכמת נשיא בית המשפט העליון | המשנה ליועמ"שית: "אינה הולמת את מוסד הנציבות כפי שזה עוצב על ידי הכנסת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/24 11:23 כד בסיון התשפד

מי יבקר את השופטים? היועמ"שית נגד החוק של רוטמן: "פגיעה בעקרונות יסוד"
היועמ"שית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועמ"שית נגד רוטמן: היום (א') תוכננה לעלות לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק מטעם יושב ראש ועדת חוקה, שמחה רוטמן, המציעה לשנות את הליך הבחירה של נציב תלונות הציבור על שופטים. המשנה ליועמ"שית, אביטל סומפולינסקי, הודיעה כי היא מתנגדת להצעה וטוענת כי מדובר בהצעת חוק שמהווה "פגיעה בעקרונות יסוד ואינה הולמת את מוסד הנציבות כפי שזה עוצב על ידי הכנסת".

רוטמן: "החוק הקיים מייצר מציאות בעייתית מאוד של ניגוד עניינים"

לפי ההצעה של רוטמן, יתמנה לתפקיד מי שייבחר על ידי הכנסת בבחירה חשאית ברוב של 70 חברי כנסת וכל 10 חברי כנסת, בלי קשר להשתייכותם הפוליטית, לקואליציה או לאופוזיציה, יוכלו להציע מועמד. בהסבר להצעת החוק כתב רוטמן: "נכון להיום, במשרה החשובה הזו לא מכהן איש וזאת בגלל המנגנון הבעייתי שקבוע בחקיקה המחייב הסכמה בין שר המשפטים לנשיא בית המשפט העליון על זהות המועמד".

שמחה רוטמן

שמחה רוטמן, צילום: Ben Hakoon/Flash90

"החוק הקיים מייצר מציאות בעייתית מאוד של ניגוד עניינים. כנגד מ"מ הנשיא השופט פוגלמן הוגשו תלונות שנכון להיום אין מי שיברר אותם. לא ייתכן שלשופט פוגלמן, או לחבריו בוועדה לבחירת שופטים, תהיה השפעה מכרעת על השאלה מי יהיה האדם שיברר את התלונות אודותם", כתב. "לכן ההצעה מבקשת להוציא את בחירתו של המבקר מידיהם של המבוקרים, ולדאוג שנציב התלונות ייבחר בהסכמה רחבה, בהצבעה חשאית, ברוב גדול ומיוחס במליאת הכנסת. אזרחי ישראל שזקוקים לצדק ממערכת המשפט שלהם, מבתי המשפט, מבתי הדין הרבניים, מבתי הדין השרעיים ומבתי הדין לעבודה זכאים לכך שיהיה להם נציב בלתי תלוי שיבדוק את תלונותיהם ללא משוא פנים וללא ניגוד עניינים. בכוונתי לפעול לקדם את הצעת החוק הזו שמביאה לידי ביטוי את הרצון בהסכמה רחבה ובהליך נקי, שקוף ודמוקרטי".