בחירות לרבנות הראשית

כהונת הרבנים הראשיים מסתיימת אחרי 11 שנים - ועדיין אין תאריך לבחירות

סאגת הבחירות לרבנות הראשית לא מסתיימת, מי שדווקא כן היא הקנדציה המוארכת של הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו שיסיימו את תפקידם אחרי 11 שנים | אלו ממלאי המקום לתפקידים נשיא מועצת הרבנות הראשית ונשיא בית הדין הרבני הגדול

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 30/06/24 12:09 כד בסיון התשפד

כהונת הרבנים הראשיים מסתיימת אחרי 11 שנים - ועדיין אין תאריך לבחירות
הרבנים הראשיים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הבחירות לרבנות הראשית נדחו ונדחו, וביום שני הקרוב - כ"ה בסיוון, 1 ביולי - הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו יסיימו את כהונתם הארוכה. נכון לכתיבת שורות אלה, טרם נקבע תאריך לבחירות. נזכיר כי הן נדחו כמה פעמים, בתחילה בשל הקרבה לבחירות ברשויות המקומיות ולאחר מכן בשל המלחמה. בדחיות הראשונות כהונת הרבנים הנוכחיים הוארכה, אך עם גרירת הרגליים נראה כי במשך תקופה לא ידועה לא יכהנו רבנים ראשיים בישראל.

לפי החוק, הבחירות אמורות להתקיים לא פחות מחודש לפני תום כהונתם של הרבנים המכהנים, מועד שחלף ועדיין לא נקבע מועד אחר. בעקבות הדחיות וגרירת הרגליים הוגשה עתירה לבג"צ בנושא ונקבע דיון בה ליום שלישי הקרוב, 2.7. מכשול בדרך לבחירות היא החלטת בג"צ שהרבנים הראשיים חייבים לשקול מינוי נשים תחת הסעיף בחוק שנותן להם זכות בחירה לעשרה רבנים שיצביעו בגוף הבוחר, החלטה שמועצת הרבנות הראשית דחתה בתוקף.

מי ימלאו את מקומם של הרבנים הראשיים?

בגזרת הרב יצחק יוסף, המכהן כנשיא מועצת הרבנות הראשית, נבחר מחליף - אלא שהוא לא מעוניין בתפקיד. בשבוע שעבר שלח הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית, מכתב לרב יצחק פרץ ובו הוא כותב לו כי הוא ישמש כממלא המקום של הרב יוסף כנשיא מועצת הרבנות הראשית משום שהוא "הקשיש שבחברי המועצה". הרב פרץ השיב לו כי הוא אינו מעוניין בתפקיד, וטרם מונה מחליף באופן רשמי. נציין כי הרב יעקב רוז'ה בן ה-80, רבה הראשי של בת-ים וחבר מועצת הרבנות הראשית, הוא הרב שמגיע אחרי הרב פרץ ומסתמן כי הוא יקבל את התפקיד.

בגזרת הרב דוד לאו, המכהן נשיא בית הדין הרבני הגדול, מונה מחליף: הרב אליעזר איגרא, ותיק הדיינים, ימונה לממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול ביום שלישי הקרוב עם פקיעת כהונתו של הרב דוד לאו כרב הראשי לישראל. המינוי הוא לפי החוק שקובע כי במקרה שנתפנה התפקיד הוא יועבר לוותיק דייני בית הדין הרבני הגדול. נזכיר כי הרב איגרא ניגש בפניי ועדת הרבנים של הרב יעקב אריאל במטרה להיות נציג הציונות הדתית בבחירות למשרת הרב הראשי האשכנזי, ועדה בה ניצח לבסוף הרב מאיר כהנא.

הרבנים הראשיים מוכרים את החמץ הישראלי לפני חודשיים: