עתירה נגד הפטור בדיוטי פרי: "אזרחי ישראל ישלמו בבריאותם"

האגודה למלחמה בסרטן דורשת לבטל לאלתר את הפטור ממס על מוצרי עישון הנכנסים לישראל מהדיוטי פרי. "סבסוד מסכן חיים ויוצר עיוות קשה שאין לו הצדקה עניינית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/06/24 14:39 כ בסיון התשפד

עתירה נגד הפטור בדיוטי פרי: "אזרחי ישראל ישלמו בבריאותם"
אילוסטרציה |, צילום: GBJSTOCK,Shutterstock

המאבק בנזקי העישון: האגודה למלחמה בסרטן, הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ בדרישה למתן צווים לביטול מלא ולאלתר של הפטור ממס על מוצרי העישון הנכנסים לישראל מהדיוטי פרי וטוענת שמדובר ב"סבסוד מסכן חיים ויוצר עיוות קשה שאין לו הצדקה עניינית".

העישון מהווה את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור

בעתירה שהוגשה, נכתב שהממשלה החליטה לשים קץ לסבסוד מוצרי עישון, הנרכשים בדיוטי פרי ונכנסים לישראל, במטרה להשוות בין המס המוטל בארץ, לבין המס בדיוטי פרי. עוד נכתב בעתירה, כי הואיל והפטור ממס לא בוטל, הנזקים לבריאות הציבור ולקופה הציבורית נערמים. העישון מהווה את אחד האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור, גורם לתחלואה, לנכות ולמוות.

דיוטי פרי, המס על סיגריות יעלה

דיוטי פרי, המס על סיגריות יעלה, צילום: Nati Shohat,FLASH 90

במדינת ישראל: שיעור המעשנים גבוה במיוחד

לטענת האגודה, במדינת ישראל בה שיעור המעשנים גבוה במיוחד, צריכת מוצרי עישון גובה מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים, מקצרת את תוחלת החיים בכ-10-15 שנה, מגבירה דרמטית את הסיכון לחלות בסוגים שונים של מחלות, מרחיבה פערים חברתיים בין אוכלוסיות שונות ועלותה למערכת הבריאות ולמשק מוערכת במיליארדי שקלים מדי שנה.

מוצרי עישון הנרכשים בדיוטי פרי ממשיכים ליהנות מפטור ממס

באגודה סוברים כי על מנת להיאבק בתופעה, המדינה, צריכה להטיל מס קנייה. לאחרונה, התקין שר האוצר צווים המורים על העלאה כללית של המס על כלל מוצרי העישון, אשר אושרו, פה אחד, על ידי ועדת הכספים. לצד זאת, מוצרי עישון הנרכשים בדיוטי פרי ממשיכים ליהנות מפטור ממס ונמכרים במחיר נמוך מזה שבכל מקום בישראל.

סיגריות

סיגריות , צילום: David Cohen,Flash90

חנויות הדיוטי פרי הפכו לחנות ממכר מוצרי עישון הגדולה בישראל

כפועל יוצא מהסבסוד, האגודה מסבירה כי חנויות הדיוטי פרי הפכו לחנות ממכר מוצרי עישון הגדולה בישראל, המחזיקה בנתח של כעשרה אחוז משוק הסיגריות בארץ. לדבריהם, סבסוד זה מסכן חיים. סיגריה הנרכשת בדיוטי פרי נזקה זהה לנזקה של סיגריה הנרכשת בכל מקום אחר בישראל, ולה אותן השלכות הרסניות.

"האינטרס הציבורי נחטף לטובת שיקולים זרים ופסולים"

לבסוף נכתב בעתירה כי: "האינטרס הציבורי נחטף לטובת שיקולים זרים ופסולים, אזרחי ישראל ישלמו בבריאותם. תקציב המדינה יאבד 100 מיליון שקלים מדי שנה, ובנוסף מיליארדי שקלים שתוסיף מערכת הבריאות להוציא על נזקי העישון, בשעה שמדינת ישראל משוועת לשיפור במערכת הבריאות ולתקציבים".