עם תקציב של 6.4 מיליון שקלים בשנה: כך מנסים להילחם בתופעה המטרידה

משרד החקלאות מעניק תמיכה שנתית, במסגרתה ניתן סיוע לרשויות המקומיות במימון לכידה, עיקור או סירוס ועלויות האשפוז של חתולים משוטטים. באופן זה מתמרץ המשרד רשויות אשר פועלות באופן יזום לטיפול בתופעה הנמצאת תחת אחריותן הישירה. השנה, רשויות במדרג חברתי-כלכלי 7 ומטה, יקבלו עדיפות בקבלת הסיוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/24 17:53 יח בסיון התשפד

עם תקציב של 6.4 מיליון שקלים בשנה: כך מנסים להילחם בתופעה המטרידה
חתולי רחוב | , צילום: WD Stock Photos,Shutterstock

סוגיית החתולים המשוטטים, המכונים גם "חתולי רחוב" או "חתולי קהילה", נמצאת על סדר היום הציבורי בישראל ובעולם מזה מספר עשורים. לפי הערכות אגף רווחת בעלי החיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, בישראל קיימים כמיליון חתולים משוטטים, שממשיכים להתרבות. למרות אחוזי תמותה גבוהים של גורים (75%-95%), תופעה זו בישראל הולכת ומתרחבת, עקב שפע מזון זמין, כושר התרבות גבוה ונטישה ושוטטות של חתולי בית.

הטיפול בתופעה זו אמנם באחריות הרשויות המקומיות, אך למעלה מעשור שמשרד החקלאות מייחד תקציבים על מנת לעודד רשויות לטפל בסוגיה, ובכך למתן את השלכותיה השליליות, לרבות פגיעה ברווחת החתולים עצמם החשופים יותר לסכנות הרחוב (פגיעות של כלי רכב, התעללות פיזית ועוד); כמו גם פגיעה באוכלוסיית חיות הבר הניצודות על ידם ובאיכות החיים של התושבים, אשר עבורם התופעה עלולה להפוך למטרד ציבורי בריאותי ותברואתי.

הרשויות המקומיות יידרשו לעמוד בדרישות לטובת שיפור ההליך

השנה יועבר תקציב כולל בסך 6.4 מיליון שקלים לרשויות המקומיות לטיפול בנושא, כאשר ועדת התמיכות נתנה עדיפות לרשויות במדרג חברתי-כלכלי 7 ומטה. ועדת התמיכות בחנה את בקשותיהן של 113 רשויות, מתוכן 85 רשויות זכו, מדובר בגידול של מעל 300% בכמות הרשויות שזוכות לתקצוב לעומת השנים הקודמות.

המימון יינתן עבור 70% מסך החתולים אותם הרשות התחייבה לעקר. בנוסף, הרשויות המקומיות יידרשו לעמוד בדרישות המשרד לטובת שיפור הליך עיקור החתולים המשוטטים בדגש על אופן לכידת החתולים, אופן ביצוע הניתוחים וביצוע מעקב ותיעוד יסודיים יותר.

ד"ר דגנית בן דב, מאגף רווחת בעלי חיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות: "במקביל לסיוע מתמשך לרשויות המקומיות, בשנתיים האחרונות, נוכח החרפת התופעה בישראל ובשל האינטרס הציבורי הרב בנושא, אגף רווחת בעלי חיים מגבש מדיניות סדורה לטיפול באוכלוסיית החתולים המשוטטים. התמיכה ברשויות המקומיות, תגדיל את יכולתן של רשויות חלשות כלכלית לקדם את הנושא, שלו כאמור השפעה ישירה לאיכות חייהם של התושבים, כמו גם לרווחת בעלי החיים המשוטטים".