סוף למועצות המקומיות? משרד הפנים בצעד דרמטי

משרד הפנים פרסם תזכיר חוק המציע לבטל את המועצות המקומיות, ולהגדירן כעיריות. אם החוק יתקבל, 122 מועצות מקומיות יתחלפו כמעט מיידית. משרד הפנים: אין הצדקה אמיתית להבדל בין עירייה למועצה מקומית

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 24/06/24 12:08 יח בסיון התשפד

סוף למועצות המקומיות? משרד הפנים בצעד דרמטי
משה ארבל , שר הפנים , צילום: Revkin Fenton/Flash90

בצעד דרמטי, פרסם היום (ב') משרד הפנים תזכיר חוק המציע לבטל את מוסד המועצות המקומיות בישראל, ולהפוך אותן לעיריות לכל דבר ועניין. כך שהחוק החל על עיריות יחול גם על מועצות מקומיות, ובישראל יישארו מועצות אזוריות ועיריות בלבד.

אין הצדקה אמיתית להבדל בין הסוגים

כיום חלק מהרשויות המקומיות העירוניות מוגדרות כעיריות וחלקן מוגדרות כמועצות מקומיות, ועל כל סוג חל חוק אחר. על פי דברי משרד הפנים, אין כל הצדקה אמיתית להבדל בין הסוגים. לטענת המשרד, "מצב דברים כאמור המביא לקיומם של הסדרים שונים על גופים מוניציפאליים דומים, מייצר חוסר ודאות ואי-בהירות בכל הנוגע לתחולת הדין החל במקרה מסוים, ואף לסרבול וחוסר יעילות בהיבטים של אסדרת פעילות הרשות המקומית".

בשיראל קיימות כיום 122 מועצות מקומיות, שעתידות להתחלף לחלוטין בעיריות אם תזכיר החוק יתקבל. בשנה לאחר קבלת החוק ימשיכו לחול על העיריות החדשות הוראות מסוימות שחלו על המועצות המקומיות קודם לכן כדי לאפשר מעבר הדרגתי להסדר החוקי החדש. אם יעבור החוק, בישראל יהיו לא פחות מ-203 עיריות.