מרהיב: תיעוד חדש של הצבי הישראלי בעל ששת הרגליים

שלושה חודשים לאחר שתועד לראשונה, נצפה שוב הצבי הארצישראלי בעל שש הרגליים. אליאב מסלטי, פקח נגב צפוני ברשות הטבע והגנים: "ראיתי את הפרט וזכיתי לתעד אותו. אני שמח שהוא שורד וחבר לעדר המקומי" | צפו בתיעוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/24 09:18 יח בסיון התשפד

מרהיב: תיעוד חדש של הצבי הישראלי בעל ששת הרגליים
הצבי בעל ששת הרגליים, צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

כשלושה חודשים לאחר התגלית והתיעוד הנדיר במיוחד של הצבי בעל שש הרגליים, המכונה "ששת", עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע הזדמן למקום על מנת לבדוק את מצבו ולנסות לתעד אותו שוב, יחד עם אליאב מסלטי, פקח נגב צפוני ברשות הטבע והגנים.

"צפוי להיות אקשן רב מאוד בנחל הבשור"

על מנת לאתרו, התמקד בלבן בנקבות שמרכיבות את העדר שלו, ולאחר זמן לא רב הוא הופיע מתוך אחד הבתרונות והחל לחזר אחרי אחת הנקבות. למרבה ההפתעה, במקום 3 נקבות ועופר שהיו בפעם הקודמת, הפעם יש לו 4 נקבות ולנקבה שהתווספה יש תג אוזן - דבר חריג אצל צבאים - עובדה המעידה שהיא נלכדה, סומנה ושוחררה לטבע.

מבירור שערך בלבן עם אליאב מסלטי, פקח רשות הטבע והגנים בנגב הצפוני, הצביה הועתקה לאיזור, תויגה על ידי רשות הטבע והגנים וחברה להרמון של "ששת". "במהלך החודשיים הקרובים, יולי-אוגוסט, הצבאים ייחלו את עונת הייחום וצפוי להיות אקשן רב מאוד בנחל הבשור, ומעניין יהיה לראות כיצד הצבי הזה מתמודד עם זכרים יריבים. אחד הדברים שקצת מטרידים לגבי האוכלוסייה הזו, היא שיש בעדר רק עופר אחד והגיוס נמוך, כלומר מספר העופרים החדשים שהצטרפו לעדר קטן מאוד" הוא מסביר.

הצבי בעל ששת הרגליים

הצבי בעל שש הרגליים צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

אוכלוסיית הצבאים בנגב סבלה מצייד אינטנסיבי

אליאב מסלטי, פקח נגב צפוני ברשות הטבע והגנים: "ביום חמישי במסגרת סיור פיקוח שלי ראיתי את הפרט וזכיתי לתעד אותו. אני שמח שהוא שורד וחבר לעדר המקומי. בגזרת הנגב הצפוני הייתה בעבר אוכלוסיית צבאים יפה ומשגשגת שסבלה מצייד אינטנסיבי בשנות ה-2000 עד שכמעט נכחדה. רשות הטבע והגנים מבצעת אכיפה שוטפת כנגד ציד לא חוקי של חיות בר, בנוסף מבצעת הרשות פעולות לנסות ולאושש את אוכלוסיה זו באמצעות העתקת פרטים ממקומות שונים ופיזורם בשטחים פתוחים נוספים ושמורות טבע".

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי ריבוי אברים (פולימליה) היא תופעה מוכרת אך נדירה מאד. מדובר בפגם גנטי, ככל הנראה תורשתי. הוא מוכר בבקר, עופות וזוחלים, וזו הפעם הראשונה שהוא מתועד בצבי ישראלי. הצבי המפורסם תועד לראשונה ע"י ניר לייכטר, מילואימניק שעצר בנחל הבשור, ששלח את התמונה לעמיר בלבן, איש החברה להגנת הטבע וצוות עמק הצבאים בירושלים, אתר טבע עירוני ששייך לעיריית ירושלים ומנוהל ע"י החברה להגנת הטבע.