טירונות במקום חופש גדול: התיכוניסטים שמתגייסים לתוך המלחמה

תלמידי י"ב סיימו היום את התיכון, ורבים מהם יתגייסו כבר בחודשים הקרובים ללב המלחמה. יו"ר מועצת התלמידים הארצית, שתתגייס בקרוב, מספרת ל"כיפה" על התחושות והחששות בקרב התלמידים, על התוכניות לחופש שנשאר, ועל ההכנה בבית הספר - שלא הספיקה

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 20/06/24 20:53 יד בסיון התשפד

טירונות במקום חופש גדול: התיכוניסטים שמתגייסים לתוך המלחמה
גיוס בבסיס תל השומר, ארכיון, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ה-20 ביוני הוא תאריך מרגש לכל תלמיד תיכון בכלל ולתלמיד י"ב בפרט. זה היום בו התלמיד משתחרר מעול בית הספר, השיעורים והמורים - ויוצא לחירות אמיתית, לפחות לחודשיים. אלא שישנם תלמידים שיעברו היישר מספסל הלימודים אל שורות הטירונות, יעלו על מדים ויצאו להגן על המדינה שנמצאת בעיצומה של מלחמה.

בסיס במקום בריכה

ספיר מוספי, יושבת ראש מועצת התלמידים הארצית, מתגייסת כבר באוגוסט הקרוב ואולי אפילו לפני כן: "כרגע השיבוץ שלי זה מפקדת כלואים אבל הרצון שלי הוא להחליף שיבוץ למדריכת יח"ש - מאוד חשוב לי להדריך במערך הלחימה", סיפרה בראיון ל"כיפה". אם תצליח לשנות את השיבוץ תתגייס כבר בעוד חודש.

ספיר מוספי, יו"ר מועצת התלמידים הארצית

ספיר מוספי, יו"ר מועצת התלמידים הארצית צילום: באדיבות המצולמת

"לסיים את התיכון זו חוויה שהיא די מטלטלת ומרגשת בו זמנית - השנה אפילו יותר מתמיד" סיפרה. "מרגישים שהרצון להתגייס לצה"ל ולתפקידים קרביים בפרט עלה בעקבות המלחמה, הדיבור על צה"ל על התפקידים, הקיבוצים וההתרגשות לשלב הבא שלנו בחיים היה מדובר לאורך כל השנה, ואין ספק שהמלחמה העלתה את המוטיבציה בקרב בני ובנות הנוער להתגייס למען המדינה ואנחנו מחכים לזה מאוד, המדינה צריכה אותנו וזה הזמן שלנו להחזיר לה".

נתגייס מהר - נלמד את המערכת תוך כדי

זה לא גיוס רגיל של בני 18. הילדים האלה, שזה עתה סיימו את הבגרויות, עתידים להתגייס ישירות ללב שדה הקרב. הצבא שמוצא את עצמו בחוסר כוח אדם משמעותי, משתוקק לנערים האלה. המעבר החד בין התיכון לטירונות לא מרתיע את ספיר: "דווקא בגלל הידיעה שעכשיו המדינה צריכה אותנו יותר מתמיד, יש לנו את האש ואת המוטיבציה להתגייס ולתרום כמה שיותר מהר - את המערכת נלמד תוך כדי" אומרת בביטחון.

יש פחד על החברים שמתגייסים ללוחמה?

"ברור, ויש לי גם חברים בלוחמה כבר עכשיו. זה קשוח מאוד אין ספק, בעיקר תחושות שאי אפשר להסביר, ילדים בני 18 שהולכים להגן על המדינה בגופם". אבל, היא מסבירה "זה מה שכל כך מיוחד גם במדינה שלנו, זה אמנם חובה להתגייס אבל האנשים שמתגייסים מחכים לשלב הזה בחיים שלהם כל כך ומברכים עליו כי אין לנו ארץ אחרת, באמת אין לנו".

מתגייסים לצה"ל (למצולמים אין קשר לכתבה)

מתגייסים לצה"ל (למצולמים אין קשר לכתבה) צילום: Yossi Aloni,FLASH 90

הכנה חסרה לצה"ל מצד המורים

התלמידים מתגייסים בקרוב, וההכנה היחידה שקיבלו בבית הספר הייתה בכיתה י"א, עוד לפני שנפתחה המלחמה. ספיר מודה כי "לא כל כך" קיבלו הכנה מיוחדת מהמורים לקראת הגיוס המתקרב, והיא חושבת שצריך להיות שינוי בתחום זה: "כן קיימת הכנה לצה"ל, אבל אני חושבת שדווקא בתקופת המלחמה צריך להעצים את החשיבות, וגם להתמקד בלהסביר את המערכת יותר לעומק לפני שנכנסים אליה, להסביר בעצם מה זו המערכת הגדולה הזאת שנקראת צה"ל".

"זה יכול לסייע לנו בבחירת תפקידים בצורה מוצלחת יותר, בדירוג מוצלח יותר מתוך הבנה אמיתית של מה התפקידים. בנוסף, הסוויץ׳ מבית ספר לצה"ל הוא גדול - ממערכת אחת למערכת אחרת, יש כאלה שאין להם גם זמן לנשום בין לבין ומתגייסים מוקדם - אני חושבת שצריך להקדיש לזה זמן בבתי הספר בעיקר בשביל לתת לנו להבין את המקום החדש והמשמעותי שאנחנו נכנסים אליו - כדי שנוכל להשפיע בו בצורה הטובה ביותר".

מספסל הלימודים - לגיוס (למצולמים אין קשר לכתבה)

מספסל הלימודים - לגיוס (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: Avshalom Sassoni,Flash90

חופש גדול - קטן

בזמן הקצר שנותר לה ספיר רוצה להספיק להנות "מהחופש הגדול האחרון" שנשאר עד לגיוס. היא מתכננת טיול ו"לנצל את המלש"ביות". וזה גם המסר שלה לשאר התלמידים שנמצאים במצב שלה: "תנצלו את התקופה של המלשביות להנות קצת מהחופש שנשאר - ובעיקר תשמרו על עצמכם, זה הכי חשוב, מחכים לכם בבית".