נתונים עגומים: רק רבע מהציבור שבע רצון מהתנהלותו של הרב יצחק יוסף

רוב הציבור מעוניין ברבנים ראשיים ציונים, רק אחד מכל ארבעה ישראלים מרוצה מהתנהלותו של הראשון לציון והרב דוד לאו נהנה מכמעט 50 אחוזי אהדה | סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה על היחס לרבנות הראשית בחברה הישראלית

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/06/24 13:53 יד בסיון התשפד

נתונים עגומים: רק רבע מהציבור שבע רצון מהתנהלותו של הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף, צילום: Chaim Goldberg,Flash90

בצל דחיית הבחירות לרבנות הראשית וחוק הרבנים שירד מסדר היום, בחודש מאי האחרון ערך המכון הישראלי לדמוקרטיה סקר דעת קהל שבוחן את עמדות הציבור היהודי בישראל בנוגע לרבנות הראשית ולבחירות הקרובות שיכריעו את זהות הרבנים הראשיים. לפי הסקר, ל-38.5 אחוזים מהציבור חשוב מי יהיו הרבנים שייבחרו בבחירות הקרובות, וליותר מחצי מהם הדבר חשוב מאוד.

חשיבות זהות הרבנים הראשיים והשוואה בין שני הרבנים הראשיים המכהנים

למעלה מ-50 אחוזים מהנשאלים מעידים שאינם מייחסים חשיבות לזהות הרבנים הראשיים שייבחרו. לצד הנתונים הללו, לרוב ברור בציבור - 74 אחוזים - חשוב שהרבנים הראשיים יהיו ציונים, ומהם לרוב המשיבים העניין חשוב מאוד. בקרב חילונים רק מיעוט קטן מייחס חשיבות לזהות הספציפית של הרבנים, לעומת חרדים, דתיים ומסורתיים-דתיים שרובם מייחסים חשיבות לזהות הרבנים.

הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרבנים הראשיים

הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרבנים הראשיים צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בסקר הוצגו שאלות לגביי הרבנים הראשיים הנוכחיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, ומהתשובות אפשר לראות הבדלים ניכרים במידת שביעות הרצון בין שני הרבנים הראשיים. 44 אחוזים השיבו כי הם שבעי רצון מהתנהלותו של הרב דוד לאו, ורק 26 אחוזים השיבו כי הם שבעי רצון מהתנהלותו של הרב יצחק יוסף. הנתונים לא מפתיעים על רקע התנהלותו של הרב יצחק יוסף, שבזמן כהונתו התבטא בחריפות בנוגע לנושאים שונים. אחת ההתבטאויות הזכורות שלו היא האיום לרדת מהארץ במידה ויגייסו תלמידי ישיבות, איום שזכה לגינויים נרחבים.

למרות הרבנים החרדים - הדתיים-לאומיים עדיין רואים ברבנות הראשית סמכות דתית

בסקר נבחנה גם שאלת קיום מוסד הרבנות הראשית, ורוב ברור בציבור השיב כי במדינת ישראל צריכה להתקיים רבנות ראשית. בסקר נשאלה גם מידת קבלת הרבנות הראשית לישראל כסמכות דתית או רוחנית, וכמעט חצי מהציבור השיבו כי הם רואים ברבנות הראשית סמכות דתית או רוחנית.

עורכי הסקר, ד"ר אריאל פינקלשטיין ואילה גולדברג, מציינים כתופעה מעניינת את העובדה שאף שלמעלה משלושה עשורים לא נבחרו רבנים מהציונות הדתית לתפקיד הרבנים הראשיים, בכל זאת בציבור הדתי-לאומי ישנו שיעור גבוה יותר הרואה ברבנות הראשית סמכות דתית או רוחנית. פינקלשטיין וגולדברג מסבירים את הנתונים הגבוהים וכותבים כי הציבור הדתי-לאומי רואה ברבנות סמכות דתית או רוחנית מכוח היותה מוסד רבני-ממלכתי, ולכן האמון בה קשור בתפיסות בדבר מעמדה ותפקידה הדתי של המדינה ופחות לזהות הספציפית של הרבנים המכהנים.

הסקר נערך באינטרנט ובטלפון (להשלמות של קבוצות שאינן מיוצגות כראוי באינטרנט) בימים 1–6 במאי 2024, רואיינו בו 600 יהודים, שהם מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל בגילי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 4.00% ± ברמת ביטחון של 95%. הסקר נערך בסיוע מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. את עבודת השדה עשה מכון דיאלוג.

הרבנים הראשיים מוכרים את החמץ הישראלי לפני חודשיים: