התפשטות קדחת הנילוס: המסר המרגיע של משרד הבריאות

משרד הבריאות מרגיע את הציבור ומצהיר כי לא נראית מגמת תחלואה חריגה בקדחת הנילוס אך ממליץ להשתמש באביזרים מתאימים להרחקת יתושים וזאת על מנת לצמצם את החשיפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/06/24 15:11 יג בסיון התשפד

התפשטות קדחת הנילוס: המסר המרגיע של משרד הבריאות
צילום: shutterstock

לאחר שהתפרסם בימים האחרונים כי מספר אזרחים ממרכז הארץ נדבקו בקדחת מערב הנילוס, משרד הבריאות מרגיע את הציבור. בהודעה שהוציא משרד הבריאות היום (ד') הבהיר כי "לא נראית מגמת תחלואה חריגה בקדחת מערב הנילוס בישראל". עוד נכתב בהודעה כי המשרד ממליץ לציבור להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהיה על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים.

נקבות יתוש נגועות בקדחת מערב הנילוס נלכדו באזור השרון

הודעת המשרד מגיעה לאחר שחמישה מקרי קדחת הנילוס, מחלה המועברת על ידי יתושים, התגלו בשבועיים האחרונים באזור המרכז. שניים מהחולים נמצאים במצב קשה וסובלים מפגיעה נוירולוגית. חמשת החולים מבוגרים בשנות ה-60 לחייהם ומתגוררים בצפון תל-אביב. הפרסום על החולים בקדחת מגיעה לאחר שבשבוע שעבר פורסם כי הודיעו במשרד להגנת הסביבה כי נקבות יתוש נגועות בקדחת מערב הנילוס נלכדו באזור הצפון מערבי של מועצה אזורית דרום השרון.

השנה התחלואה החלה מוקדם ככל הנראה נובעת משינויי האקלים

לבסוף, בהודעת דוברות המשרד נכתב: "תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין החודשים יוני לנובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה".

משרד הבריאות עורך חקירות אפידמיולוגיות לגילוי היתושים הנגועים

עוד ציינו במשרד כי "במקרים של תחלואה בקדחת מערב הנילוס מקיים משרד הבריאות חקירה אפידמיולוגית והמידע מועבר למשרד להגנת הסביבה לצורך פעולות מניעה כנגד יתושים. בנוסף, משרדי הבריאות והגנת הסביבה מיידעים את הציבור על אזורים בהם נלכדים יתושים נגועים בנגיף".

במרבית המקרים מדובר במחלה קלה

קדחת הנילוס היא מחלה זואונוטית, שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. תקופת הדגירה של מחלת קדחת מערב הנילוס (התקופה שחולפת מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה) נמשכת כ-7 עד 14 ימים. במרבית המקרים מדובר במחלה קלה, דמויית שפעת אשר חולפת מאליה. סימני המחלה: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים.