ביידן לחץ ומשלוח נשק חסר תקדים יגיע לישראל - כולל 50 מטוסים

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי בעקבות לחץ מצידו של הנשיא ביידן, שני חברי הקונגרס שסירבו לחתום על עסקת הנשק, חתמו. העסקה, בשווי 18 מיליארד דולר תכלול גם 50 מטוסי F15 שיסופקו לישראל בשנים הקרובות

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/24 09:29 יב בסיון התשפד

ביידן לחץ ומשלוח נשק חסר תקדים יגיע לישראל - כולל 50 מטוסים
מטוסי F15, עוד 50 יגיעו לישראל, צילום: Bluebearwing,Shutterstock

לאחר ששני חברי הקונגרס גרגורי מיקס ובן קרדין סירבו לחתום על עסקת הנשק בין ישראל וארצות הברית, הפעיל הנשיא האמריקאי לחץ על השניים ועתה הם חתמו על העסקה, כך על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט". לאחר החתימה, נסללה הדרך לעסקת נשק ענקית בשווי של 18 מיליארד דולר.

כחלק מהעסקה, תרכוש ישראל עוד 50 מטוסי F15 מתקדמים שיגיעו לישראל בשנים הקרובות. בנוסף, תכלול העסקה עוד חימושים, טילים מתקדמים וכן את מערכת JDAM המדייקות פצצות "טיפשות".

הנשיא ביידן, נתניהו מוכן לעשות הכל

הנשיא ביידן, הפעיל לחץ. צילום: Ron Adar / Shutterstock.com

11 מיליארד שקלים, 25 מטוסים

משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב חתמה לפני מספר שבועות על ההסכם לרכש הטייסת השלישית של מטוס האדיר (F35) לחיל האוויר הישראלי. על העסקה חתם ראש משלחת הרכש, תא"ל (מיל') מישל בן ברוך והיא כוללת 25 מטוסי F35, מתוצרת חברת לוקהיד מרטין, כולל תמיכה ואחזקה. העסקה מגיעה לאחר העימות המתוקשר בין השרים סמוטריץ' וגלנט בסופו סוכמה הקמת ועדה שתבחן את תקציב משרד הביטחון.

עם השלמת העסקה יורחב ל-75 צי מטוסי החמקן המתקדמים בעולם, שמפעיל חיל האוויר. אספקת המטוסים לצה"ל תחל ב-2028 בקצב של 3 עד 5 מטוסים בשנה. רכש הפלטפורמות הינו חלק ממהלך רחב היקף, שמקדם משרד הביטחון יחד עם צה"ל בשנתיים האחרונות לחיזוק יכולותיו ובניין כוחו של צה"ל אל מול איומים קיימים ועתידיים, לרבות במעגל שלישי.

מטוס האדיר, עסקת המיליארדים נחתמה

מטוס האדיר, עסקת המיליארדים נחתמה, צילום: דובר צה"ל

היקף העסקה מוערך בכ-3 מיליארד דולר (כ-11 מיליארד שקלים) מכספי הסיוע האמריקני. במסגרת ההסכם המקורי בין הממשלים התחייבו יצרנית המטוס, לוקהיד מרטין ויצרנית המנועים, פראט אנד וויטני, לשתף חברות ישראליות בייצור מטוסי ה-F35 הנמכרים למדינות המצטיידות.