"שערורייה": לוין הציע למנות את השופט השמרן לנשיא העליון - ועורר סערה

עם פרישתו המתקרבת של ממלא מקום נשיא העליון, הוויכוחים על הנשיא הבא מתלהטים. שר המשפטים הציע למנות את השופט אלרון ונתקל בהתנגדות רחבה כיוון שהתעלם משיטת המינוי המקובלת בישראל - לפיה ימונה השופט עמית

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/24 16:27 ז בסיון התשפד

"שערורייה": לוין הציע למנות את השופט השמרן לנשיא העליון - ועורר סערה
השר לוין, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

על אף המלחמה, העימות בין שר המשפטים יריב לוין לבין המערכת המשפטית נמשכת. היום (ה') הציע למנות את שופט העליון יוסף אלרון לנשיא בית המשפט למשך שנה, ונתקל בהתנגדות עזה שכן על פי השיטה המקובלת בישראל השופט הוותיק ביותר הוא שיהפוך לנשיא, ובמקרה זה מדובר בשופט יצחק עמית.

שיטת הסניוריטי - וההצעה של לוין

ממלא המקום הנוכחי, עוזי פוגלמן, עתיד לפרוש באוקטובר הקרוב, ובעולם המשפט היה ברור כי ממלא מקומו יהיה השופט הוותיק יצחק עמית. זאת על פי שיטת הסניוריטי המקובלת בישראל שגורסת כי לא הוועדה לבחירת שופטים תקבע מי יהיו נשיאי העליון, אלא השופט הוותיק ביותר בהרכב יקבל את התואר אוטומטית - והוועדה רק תאשר את המינוי.

השופטים אלרון ועמית, הבדלי גישות

השופטים אלרון ועמית, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השיטה, אותה מנסה השר לוין לבטל, נועדה למנוע פוליטיזציה על בית המשפט העליון. כאמור, לוין מבקש להתעלם מהשיטה למנות את השופט אלרון, שנחשב שמרן למדי, לנשיא. הצעתו נתקלה בהתנגדות רחבה מהשופטים ומחברי לשכת עורכי הדין.

לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר הגיב: "שר המשפטים מוכיח פעם נוספת שההפיכה המשטרית עודנה בוערת בעצמותיו, עם הצעה שערורייתית שמטרתה להמשיך ולקדם את הרס מערכת המשפט, להשתלט פוליטית על מינוי נשיא בית המשפט העליון ובדרך לשלוט בוועדת החקירה הממלכתית על אסון השבעה באוקטובר. לא נקבל את הצעתו של השר שמונע בבריונות את בחירת נשיא העליון בוועדה לבחירת שופטים ולא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה מקום המדינה. השיטה היחידה שמבטיחה אי-תלות פוליטית של נשיא העליון בשר הממנה ובשלטון".