מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מבקר המדינה עונה לבג"צ: "מנסים להשתיק את ביקורת המדינה"

משרד מבקר המדינה משיב לעתירות נגד ביקורת מחדל שבעה באוקטובר בזמן המלחמה: "טענה שביקורת תסיט קשב של מפקדים ולוחמים, תמוהה בשים לב, לעמדה העדכנית של היועמ"שית, לפיה יש להקים כבר עתה ועדת חקירה ממלכתית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/24 16:05 ד בסיון התשפד

מבקר המדינה עונה לבג"צ: "מנסים להשתיק את ביקורת המדינה"
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד מבקר המדינה השיב היום (ב') לבג"ץ בתגובה לעתירה למנוע את המשך הביקורת בעניין טבח שבעה באוקטובר. במכתב התגובה לבג"צ נכתב: "האיזון הנכון, אותו גיבש מבקר המדינה- קיום ביקורת מדורגת ומידתית, גם בצה"ל, בחלוף שבעה חודשים לפרוץ המלחמה. מתכונת הביקורת, שאינה נוגעת למהלכי הלחימה של צה"ל, גובשה לאחר התייחסות צה"ל, שהסכים לרובה המכריע. הטענה שביקורת תסיט קשב של מפקדים ולוחמים, תמוהה בשים לב, לעמדה העדכנית של היועמ"שית, לפיה יש להקים כבר עתה ועדת חקירה ממלכתית".

בין הנימוקים: חשש לפגיעה בחיי אדם

עוד נכתב במכתב התשובה כי הליך הביקורת חשוב דווקא עכשיו בטרם תפתח מלחמה כוללת בצפון: "עצירת ביקורת המדינה הנערכת בצה"ל בימים אלו, עלולה לפגוע בתהליך הפקת הלקחים ולהביא לכך שליקויים שיכולים היו להימצא ולתקנם לא יתוקנו ובכך להביא לפגיעה חלילה בחיי אדם. כך למשל, הביקורת שנערכת ביחס להגנת היישובים בעוטף עזה, פינוי אוכלוסייה ומערך ההסברה, רלוונטית גם לתרחיש של לחימה כוללת בחזית הצפון".

"כלי ראשון במעלה ללמידה ולתיקון ליקויים"

עוד נטען: "בהיכנס המלחמה לחודשה התשיעי, נמצאת ביקורת המדינה הגוף היחידי המקיים ביקורת בלתי תלויה, חיצונית ועצמאית, צופה פני עתיד, ביחס לאחד המחדלים האסטרטגים החמורים בתולדות המדינה. לא ניתן להפריז בחשיבותה של ביקורת המדינה לעת הזו, בהיותה כלי ראשון במעלה ללמידה ולתיקון ליקויים מהיר ככל הניתן".