בחירות לרבנות הראשית

חגיגות יום ירושלים במרכז הרב: היעדרות מהדהדת של סמוטריץ' והרב מיכה הלוי

מפגן העוצמה השנתי של ישיבת מרכז הרב התקיים בצל המלחמה המתמשכת ובצל הבחירות לרבנות הראשית: הפוליטיקאי המרכזי של הציונות הדתית לא הגיע, וכך גם מועמד בולט למשרת הרב הראשי האשכנזי | וגם: העקיצה של מאיר פרוש

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 06/06/24 11:37 כט באייר התשפד

חגיגות יום ירושלים במרכז הרב: היעדרות מהדהדת של סמוטריץ' והרב מיכה הלוי
העצרת במרכז הרב, אמש, צילום: צילום מסך

העצרת החגיגית לכבוד יום ירושלים התקיימה אתמול (ד') בערב בישיבת מרכז הרב בירושלים, וכמיטב המסורת ועל אף השמחה - לא הייתה חפה מפוליטיקה. לפני שנתיים היה זה ראש הממשלה נפתלי בנט שעמד במוקד הסערה, והשנה הכבוד נפל על יושב ראש מפלגת הציונות הדתית, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שלא הגיע. גם הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה, לא נכח. שניהם נאמו באירוע בעבר.

הרב מיכה הלוי נואם בעבר באירוע

הרב מיכה הלוי נואם בעבר בעצרת צילום: צילום מסך

ברקע אי ההגעה של השר עומדת מחלוקת חריפה בינו לבין מנהיגי הישיבה אודות אי-קידום מועמדותו של הרב יעקב שפירא, ראש הישיבה, למשרת הרב הראשי האשכנזי. הרב שפירא חצה את גיל המקסימום, וניסיונות שונים לקדם הצעת חוק שתאפשר לו להתמודד עלו בתוהו. בישיבה מאשימים את סמוטריץ' בעניין, ולא חוסכים ממנו ביקורת גם בגזרת מינויי הדיינים.

המועמדים לרבנות הראשית: מי שבפנים ומי שבחוץ

היעדרותו של הרב מיכה הלוי, בוגר הישיבה ותלמידו של הרב אברהם שפירא, הייתה צרימה נוספת בו. במרכז הרב לא קיבלו יפה את ההתעלמות שלו מניסיונות לקידום החוק לטובת הרב שפירא, חוק שקיבל תמיכה רחבה בקרב רבני המגזר. מי שהוזמן לעצרת והגיע הוא הרב מאיר כהנא, שלא קיבל דקות נאום יקרות בהן היה יכול לפנות אל ציבור רחב מעל הבמה המכובדת. מי שנאם היה הרב יעקב אריאל, ראש הוועדה שבחרה ברב כהנא אך בסופו של דבר החזירה את המנדט לסמוטריץ'.

מהגזרה הספרדית בבחירות נאמו המועמדים הרב יהודה דרעי והרב שמואל אליהו. מבוכה קלה נרשמה כאשר הרב דרעי אמר כי אין הבדל השקפתי בינו לבין הרב יעקב שפירא: "כל מי שיושב במועצת הרבנות הראשית יודע שכשהרב שפירא משמיע משהו, אז כבר לא שואלים אותי. וכשאני אומר משהו, אז כבר לא שואלים אותו גם כן. מאת ה' הייתה זאת שאנחנו תמיד מכוונים לאותה דעה. אני לא זוכר משהו, בהשקפה, בהלכה, בהנהגה, כל דבר ועניין".

הפוליטיקאים: מי שבפנים ומי שבחוץ

בגזרת הפוליטיקאים שהוזמנו ונאמו אפשר למצוא את איתמר בן גביר, מאיר פרוש ומיכאל מלכיאלי. ראש הממשלה נתניהו בחר לשלוח ברכה מצולמת. בן גביר הלהיב את הקהל: "הומניטרי רק תמורת הומניטרי! זו דרכה של תורה, זו דרכו של מוסר, זה הדרך לניצחון!". הוא התייחס גם להר הבית ואמר "הר הבית שלנו!" לקול מחיאות הכפיים של תלמידי הישיבה.

בן גביר נואם באירוע

בן גביר נואם בעצרת צילום: צילום מסך

באופן פרדוקסלי, מיכאל מלכיאלי, שר הדתות מש"ס שנאם אחרי בן גביר, בחר להבליט דווקא את ההתנגדות של הרב קוק לעלייה להר הבית. "הרב קוק זצ"ל ייסד את הרבנות הראשית ואת ישיבת מרכז הרב, מאז שניהם הולכים שלובי זרוע. בוגרי הישיבה המשיכו את משנתו של הרב קוק ולא זזו מעמדת הרבנות הראשית שהיא זו שאסרה באיסור חמור את העלייה להר הבית. לא לחינם אמר הרב צבי יהודה שריבונות לא מקבלים על ידי דילוג על הלכה אלא על ידי ריבוי תורה".

אבל האבסורד הגדול הגיע בנאומו של שר ירושלים ומסורת, מאיר פרוש, מאגודת ישראל. פרוש בחר לנצל את הבמה להעביר מסר על חוק הגיוס: "אין זה ראוי שאישים מהציונות הדתית יטילו דופי בסדר התנהלותנו, ואופן הרציפות של לימוד תורה אצלנו לאורך שנים רבות". זו אולי המסקנה מהאירוע: כשאין אחדות פנימית — מותקפים מבחוץ.

העצרת המלאה אמש במרכז הרב: